Kahramangiller

Bunları Biliyor muydunuz? – Bölüm 3

Electronic Arts’ın İsmi Nereden Geliyor?

Son zamanlarda yaratıcılığı öldürdüğü, sürekli devam oyunları yaptığı gibi sebeplerle eleştirilen Electronic Arts, kurulduğu yıllarda bambaşka bir çizgiye sahipti.

Apple’dan ayrılan Trip Hawkins’in 1982 yılında kurduğu firmanın ismi, geliştiricilere gösterdiği saygı ve bu saygıyı şirket prensibi haline getirmesi sonucunda oluşmuştur. Hawkins’e göre oyun geliştiricileri birer yazılım sanatçısıydı. Bu nedenle şirketin ismi “Elektronik Sanatlar” anlamında “Electronic Arts” olmuştur.

Electronic Arts dahilince çalışan oyun geliştiricilere ise şirket “sanatçı” olarak hitap etmekteydi. Geliştiricilerin ön plana çıkartılması bir şirket prensibiydi. Reklamlarda olsun, röportajlarda olsun, oyunlardan ziyade geliştiriciler ön plana çıkartılmakta, her fırsatta isimleri dile getirilmekte ve her fırsatta resimleri basına verilmekteydi.

Trip Hawkins

Trip Hawkins

Trip Hawkins’e göre oyun geliştiriciler birer rock stardı. Hawkins, Electronic Arts’ın başındayken geliştiricilere oldukça yüksek maaşlar ödenmiş ve satılan her oyundan pay almaları sağlanmıştır.

Dahası, o günden sonra benzeri görülmemiş bir uygulama ile Electronic Arts çalışanları istedikleri oyunu üretmekte özgür bırakılmıştı. Yarış oyunu yapan bir ekip Need for Speed yapmak istemese, yapmayabilirdi. Devam oyunları yapmak gibi bir baskı altında olmayan Electronic Arts, sanatçılarının yaratıcılığını ateşlemek için elinden geleni yapıyordu.

O dönemde Electronic Arts oyunlarının kapakları da benzersizdi. Endüstri’de ilk defa kare kapak kullanan şirketin kapak tasarımları albüm kapaklarını andırıyordu.

EAGames

Trip Hawkins, 1991 yılında Electronic Arts’ı bırakıp 3DO’yu kurduktan sonra bu anlayış değişmiş ve Electronic Arts günümüzdeki haline dönüşmeye başlamıştır.

Ubisoft, ZombiU’yu 1 Senede Nasıl Geliştirdi?

Ubisoft’un büyük bir tantana ile piyasaya çıkardığı ZombiU’nun sadece bir sene içerisinde geliştirildiği söylenir. Ancak bu tam olarak doğru değil. Oyun uzun zamandır yapılıyordu ama ne yönetmen Jean Philippe Caro’nun ne de yazar Antony Johnston’un kafasında bir zombi oyunu yapmak vardı. Tek istedikleri sıra dışı bir shooter yapmaktı.

E3 2011’de üzerinde çalıştıkları oyunun ilk fragmanını yayınladılar. Fikir, “Raving Rabbits” serisinden çıkmıştı. Bu sevimli oyunların aslında korku oyunu olsa nasıl olacağını hayal ederek “Killer Freaks From Outer Space” isimli shooter’ı ortaya çıkardılar.

http://www.youtube.com/watch?v=PB9qOVApjKQ

Killer Freaks From Outer Space, 2011’de WiiU’nun en önemli oyunları arasında tanıtıldı. Ancak daha sonra ortadan kayboldu. Johnston’un GDC 2013’te anlattığına göre demoya olumlu tepki vermemişti insanlar.

İki problem vardı. Yoğun vahşet ve kara komedinin birleşmesinden oluşmuş tuhaf mizah anlayışı insanların hoşuna gitmemişti. Ayrıca küçük ve hızlı hareket eden düşmanlara karşı savaşırken hem ana ekrana hem de WiiU ekranına bakmak zor oluyordu. Daha yavaş hareket eden düşmanları olan daha ciddi bir oyuna ihtiyaç vardı.

Böylece Killer Freaks From Outer Space fikri tamamen çöpe atılıp daha klasik bir Zombi hikayesine dönüştü. Yine de Johnston Zombi kıyameti konseptini biolojik bir silah veya bir hastalık yerine, eski bir kehanete dayandırdığı için oyunun senaryosundan memnun.

zombiU

Bu değişikliğe karar verildiğinde oyunun piyasaya çıkmasına bir seneden az kalmıştı. Ama ekip canla başla çalışıp, zeki dizayn seçimleri yaparak oyunu yetiştirmeyi başardı. ZombiU 2012 sonunda piyasaya çıktı. Halen WiiU için yapılmış en çok satan oyunlardan biri.

Killer Freak From Outer Space’i ise bir daha gören olmadı!

Sid Meier’in Asıl Uzmanlık Alanı Neydi?

Günümüzde Civilization oyunlarının babası olarak bilinen Sid Meier’in kariyerinde aslında çok fazla strateji oyunu yoktur.

Meier, 1982 yılında Bill Stealey ile birlikte Microprose firmasını kurduğunda amaçları, ev bilgisayarlarında çalışabilecek simulasyonlar üretmekti. Zaten şirket de uçak simulasyonları ile meşhur olmuştur.

Sid Meier’in ilk oyunu 1982 tarihli Spitfire Ace’dir. Meşhur olduğu oyun ise kuşkusuz 1985’te piyasaya çıkan F-15 Strike Eagle olmuştur. Çıktığı sene yılın aksiyon oyunu seçilen F-15 Strike Eagle, 1.5 milyondan fazla satmıştır.

Kariyeri boyunca Silent Service, Railroad Tycoon, Pirates!, Gunship gibi klasiklere imza atmış olan Sid Meier, 1985’te Kennedy Approach’u yaparak belki de bugün çok popüler olan Flight Control tarzı oyunların atasını yaratmıştır.

Yapılan röportajlarda strateji oyunlarını hiç sevmediğini belirten büyük ustanın en sevdiği oyun türü ise yarış oyunları olup, favori oyun serisi Gran Turismo’dur.

Meier bugün, 1996’da kendi kurduğu Firaxis Games firmasının başındadır.

Bu yazı, "Bunları Biliyor Muydunuz" adlı yazı dizimizin bir parçasıdır.

Yorumlar