Kahramangiller

Leisure Suit Larry: Abazan Bir Dünyanın İkonu

Geçen yazılarımdan birinde, macera oyunlarının kral olduğu 1980-94 yılları arası dönemden bahsetmiştim. Bu dönemin iki önemli firmasından biri olan Sierra-on-line, aslında macera oyunlarının tanınan bir tür olarak oyun piyasasına girmesinin başlıca müsebbiplerindendir. Bu öykü, aslında macera oyunlarının da tarihidir.

Macera türünün ismi, 1976’da Will Crowther’ın yazdığı, bu türde ilk oyun olan Colossal Cave Adventure oyunundan gelir. Bu ve bunu takip eden metin bazlı birçok oyunda hiç grafik yoktur. Onun yerine bulunduğunuz yeri tanımlayan bir yazı vardır ve siz de metin bazlı komutlar girerek çevrenizle etkileşime geçer, hareket eder ve bulmacaları çözmeye çalışırsınız. Aslında olan biten biraz Choose Your Own Adventure, ya da bize çevrildiği adıyla Macera Tüneli kitaplarını okumak gibidir.

Mystery House

Mystery House

İşte o zamanki adıyla On-Line Systems adında kendi yazılım firmasını kuran Ken Williams, eşi Roberta’nın oynadığı bu tip oyunları gördü, oynadı ve şimdi bu yazıyı okuyan birçoğunuzla aynı tepkiyi verdi: Böyle oyun mu olur *@#!? Ve eşiyle birlikte oturup dünyanın ilk grafik macera oyununu yaptı. Elbette dönemin grafik olanakları kısıtlıydı. 1980 tarihli ilk oyunları Mystery House’un grafikleri, yukarıdaki resimde de görebileceğiniz gibi, noktalar arası vektörlerden oluşuyordu, bir nevi AutoCAD çizimi gibi.

Herhangi bir oyun yapma deneyimi olmayan ikilinin bir kaç akşamlık emeğiyle yaptıkları ve 25 dolardan piyasaya sürdükleri oyun, ilk etapta 10.000, daha sonra ise toplamda 80.000 kopya satarak dönemin en çok satan oyunları arasına girecekti. Ken Williams, hala oyun piyasasının yazılım piyasasında çok önemli bir yeri olmayacağını savunuyordu (ve bu yüzden firmasını büyütürken oyun odaklı düşünmüyordu) ama bu sürpriz kaynağı sürdürmek için hemen Roberta’yla birlikte oturup ikinci bir oyun yazdılar; bugün hala varlığını sürdüren King’s Quest serisinin ilk oyunu kabul edilen Wizard and the Princess. Bu oyunda 4 renk kullanmayı da unutmayan ikili buradan bakınca rezil artworklerine bir de tüy dikmiş gibi duruyor, ama bu oyun da tam 25.000 kopya satarak On-Line Systems’ı bilinen en ünlü oyun firmalarından biri haline getirdi.

Wizard and the Princess

Wizard and the Princess

Softporn Adventure

Ken Williams, gelişmekte olan yazılım piyasasını yakından takip eden birisiydi. Katıldığı konferans ve fuarlarda birçok isim, yazdıkları oyunu pazarlaması için ona başvurmaya başladı. Bu tekliflerden birisi, Chuck Benton adında bir adamdan gelen, beklenmedik bir konusu olan bir metin bazlı macera oyunuydu. Las Vegas’ta bizzat kendi nahoş deneyimlerinden esinlendiği Softporn Adventure isimli oyunda, oyuncular bir kaç güzelin aklını çelip yatağa atmaya çalışıyordu. Bu fikir önce Ken’in hoşuna gitti ama oyunu oynadığında, oyuncunun başına gelen sevimsiz olaylar ve Benton’ın harika espri anlayışı fikre dört elle sarılmasını sağladı. Bu oyunu mutlaka oyunculara oynatmalıydılar, ama bir erotik macera grafikler olmadan ne ifade ederdi ki? Hemen eşi Roberta dahil On-Line Systems’ın üç kadın çalışanını soyup evin bahçesindeki küvete soktu, tepelerine de sokağın sonundaki restorandan bir garson koyup fotoğrafını çekti ve bunu oyunun kutusuna kapak yaptı. Böylece oyuncu, oyun boyunca flört edeceği kadınları hayal etmek zorunda kalmayacaktı.

Sağdaki bayan King's Quest serisi gibi birçok masalsı oyunun yaratıcısı Roberta Williams.

Sağdaki hanımefendi, King’s Quest serisi gibi birçok masalsı oyunun yaratıcısı Roberta Williams.

1981’de bu kutuyu yazılım dükkanlarının raflarına koymak, önce tepki çekti, ama reklamın iyisi-kötüsü olmadığı bir kez daha ispatlandı ve sadece Apple II için piyasaya sürülen oyun, 100.000 Apple II kullanıcısının yarısı tarafından satın alınarak beklentileri katladı.

Yorumlar