Kahramangiller

Adım Adım Çizgi Roman #6 – Anlatım Teknikleri

Aslında bu bölümde anlatılanlar senaryo aşamasında halledilmeli, fakat görsel anlatımla ilgili olduğu için Çizim’den hemen sonra ele almayı uygun buldum.

Geçişler

Başlangıçta en çok bocalanan konulardan biri de sahneler arası geçiştir. Eğer kahramanlarımız bir noktadan başka bir noktaya gidiyorsa ve biz o yolculuğu göstermeyeceksek uygulayacağınız basit bir yöntem: Konuşma balonunu bölün ve cümlenin kalan kısmını diğer sahneye kutucuk içinde yazın.

SeyfettinOM01-8

Seyfettin Efendi OM-02 “Hayırsız Ada”

Sahne geçişlerinde görüntü benzerliklerini kullanmak sinemada da sıkça kullanılan bir yöntemdir. Senaryo aşamasında tasarlayamasanız bile, çizim aşamasında aklınıza gelebilecek bu tip görsel benzerlikleri kullanabilirsiniz.

20

Apocalypse – The Eyes of Doom 1993 Juan Gimenez’in Roberto Pra Dal ile beraber yazdığı senaryoyu Juan Gimenez resimledi.

Bu tip geçişleri tema üzerinden de yapabilirsiniz. Aşağıdaki örnekte sol sayfanın son karesinde karidesin kırılma sesiyle, bir sonraki karedeki sakatlanmaya geçiş sağlanıyor.

21

Batman: The Killing Joke 1988 Alan Moore’un yazdığı bu senaryoyu Brian Bolland resimledi.

Görsel ya da tema olarak bu geçişleri kullanmak çizgi romanınızın geçiş sahnelerinin rahatlamasını ve hikayenin izlenmesini kolaylaştıracak yöntemlerdir.

Kameranın Yapamadığını Çizim Yapar

Önlü arkalı iki figür durduğunda kameranın yapısı gereği odaklanılmayan obje bulanıklaşır. (Bunu engellemek için Coppola ve De Palma filmlerinde sıkça rastlayacağınız şekilde üst üste bindirme yöntemi kullanılmıştır.) Biz çizgi romanda zaten kare içindeki her şeyi net çizmeye meyilliyizdir.

10-02

Silahlar çekiliyor!

Esrarengiz Hikayeler 02, Kara Dul hikayesinden bir kare. Uzakta Kara Sabahat, önde Seyfettin ikisinin de silaha davrandığını net bir biçimde görüyoruz.

Öte yandan biraz sinema havası yakalamak istersek, odaklama konusunu bilgisayar marifetiyle gerçekleştirebiliriz.

SeyfettinOM01-8

“İlginç.”

Tabii bunu kullanmamızın da bir anlamı olmalı. Arkada net olarak gördüğümüz kişi olayı onaylarken saatini kontrol ediyor  ve aslında okuyucuya göstermek istediğimiz bu. Sonraki karede Seyfettin Efendi “İlginç.” diyor. Bir iki sayfa sonra anlayacağımız gibi Seyfettin Efendi’nin “ilginç” bulduğu konu adamın babasını onaylaması değil, saatini kontrol etmesi.

Bitişler

Hikaye bitişlerinde (ya da sahne geçişlerinde) eğer görmemiz gereken özel bir ifade ya da vurucu bir söz yoksa uzak planlarda fayda var. Red Kit’in son sahnesinde atına binip uzaklaştığı sahneyi hatırlayalım hemen. Seyfettin Efendi’nin ilk çizdiğim macerası “Bir İntihar Vak’ası”nda yaptığım hatayı paylaşayım. Baskı aşamasında hem konuşmaların hem çizimin değiştiğini farkedeceksiniz. Soldaki internet versiyonunda hikaye yarım kalmış, bitmemiş gibi bir his oluşuyor, sağdaki sayfada ise öyle bir durum yok.

SeyfettinEH01-8

Solda internet üzerinden yayınlanan, sağda Esrarengiz Hikayeler 01’de yayınlanan “Bir İntihar Vak’ası”nın son sayfaları.

Gördüğünüz gibi açı ve kadraj olarak yapacağınız doğru seçimler hikayenizi de tamamlamanıza yarıyor.

Anlatım teknikleri tek bir yazıya sığmayacak kadar geniş ve kapsamlı bir konu ama bu yazdıklarımı temel bir kaç ipucu olarak değerlendirebilirsiniz.

 Meraklısına Ödev

Senaryo aşamasında burada bahsedilen geçişlerden ya da kamera açılarından kaçını kullandınız? Buradaki yöntemleri kullanarak senaryonuzu biraz daha çizgi roman diline yaklaştırmaya çalışın.

Bu yazı, "Adım Adım Çizgi Roman" adlı yazı dizimizin bir parçasıdır.

Yorumlar

  • ANTİ=ANTİ

    buralar beni aşar ben şimdilik bir sigara yakıp balık burcu ve sıpaydi sezgilerimle karakterimi yaratıp senaryomu yazayım