Kahramangiller

Spyfall: Nedir ve Nasıl Oynanmalı?

Spyfall, geçtiğimiz yıl önce print & play, sonra da kutulu olarak piyasaya sürülen, Rusya yörelerinden nefis bir oyun. Bu oyunu pek çok yerde (hatta farklı bir ülkede) oynadım; eğlenmeyen görmedim. İcabında çoluk-çocuk, gerekirse ağır alkollü oynayabileceğiniz ve her türlü çok eğleneceğiniz bir oyun arıyorsanız yazının bitmesini beklemeden siparişinizi verebilirsiniz. Ama oyunu orijinal kuralları ile oynarsanız daha ziyade alelade bir grupta çıtır çerez bir tabu varyasyonu oynar gibi eğleneceksiniz. Yine de zevkli elbette ancak ne yaptığını bilen bir grupta, Spyfall’un tam bir akıl oyununa dönüşebileceğini de gördüm. İzin verirseniz öncelikle Spyfall orijinalde nedir ve bence nasıl oynanmalı, sizinle bunları paylaşmak istiyorum. Daha sonra nasıl değiştirebileceğiniz konusunda naçizane fikirlerimi belirteceğim.

Oyundaki mekanların bir kısmı.

Oyundaki mekanların bir kısmı.

Gerçek Kurallar

Spyfall, her biri farklı bir mekana ait olan 30 farklı desteye bölünmüş birçok kart içeriyor. Sirk çadırı, transatlantik, uzay istasyonu, korsan gemisi ya da hastane gibi farklı mekanlar için olan her bir deste, bir kart hariç bu mekanda olası kişileri listeliyor. Örneğin hastane için; doktor, hemşire, temizlikçi, hasta vb. Son olarak da her destede 1 adet casus kartı var, ancak bu kartın üzerine mekanın adı yazmıyor. Oyunun her turunda bir deste seçiyorsunuz ve o destedeki kartları kartlar kapalı olarak dağıttıktan sonra, malum, kim kimin ne olduğunu bilmiyor ve başlayan oyuncu, kafasına göre seçtiği bir diğer oyuncuya soru soruyor. Hastane örneğinden ilerlersek;  “Hey dostum selam, kantin ne tarafta?” sorusunu sorabilirsiniz. Karşınızdaki de eğer casus ise şöyle bir cevap verebilir: “Şu yöne doğru 500 metre gidip sola dön.” Malum hastane binalarında kantin genellikle zemin katta olur ve 500 metre gibi mesafelere pek rastlanmaz.

Başka bir örnekle eğer casus sizseniz, şöyle bir soru sorup faka basmanız mümkün: “Kedimi kaybettim, gördünüz mü?”. İşte böyle böyle casusu faka bastırmaya çalışıyorsunuz. Kolay görünüyor ama casusu bulsanız da, o nerede olduğunuzu anlamışsa yine o kazanıyor. O yüzden çok aleni cevaplara neden olacak sorular sormamalısınız. Örneğin “Üniversitede hangi bölümü bitirdin?” diye sorar ve “Tıp fakültesi” gibi bir cevap beklerseniz, casus da mekanı bulmuş olur. Her halükarda soruya cevap veren kişi, bir diğer kişiyi seçerek başka bir soru soruyor. Kendine soru sorana geri soru sorması yasak. Ayrıca her soru tek soru olabilir; “Nasıl yani?” ya da “Açıkla biraz” gibi devam soruları gelmemeli.

spyfall2

Bu şekilde her tur en fazla 8 dakika sürüyor ve bu sürenin herhangi bir noktasında bir oyuncu, başka bir oyuncudan şüphelenirse onun casus olup olmadığını oylamaya sunuyor. Eğer oylanan kişi hariç herkes evet derse tur bitiyor ve doğru kişi casus seçilmişse, bir kez yer tahmini hakkını kullanıyor, bilemezse de kaybediyor. Eğer seçilen kişi casus değilse ya da tahminini doğru yaparsa casus kazanıyor. Eğer oylamada bir ya da daha fazla hayır çıkarsa tur devam ediyor ancak oylamayı açan kişi aynı turda tekrar oylama açamıyor. Eğer 8 dakika dolarsa, herkes sırayla bir kişiyi suçluyor.

Yorumlar