Kahramangiller

Caverna: The Cave Farmers: Cücelerle Dev Macera

Uwe Rosenberg yıllarca, kendi tasarladığı Agricola’yı oynarken, ince ayrıntılarına kadar düşünüp yarattığı bu oyunun bir yerde sıkışıp tıkandığını ve gitgide tekdüzeleştiğini fark etmiş olacak ki, aynı temayı kullanıp akışı çok daha rahat olan Caverna Cave Farmers’ı yaratmış. İşçi yerleştirme mekaniğini kullanarak pastoral hayatın tadını çıkarma imkanı sağlayan Agricola’da yapılabilecek plan bolluğuna tezat olarak, bu planları gerçekleştirecek hamle sayısının kısıtlı olması oyunu çoğu zaman dar boğaza sokuyor. Bunun yanı sıra oyun başında dağıtılan meslek (occupation) ve geliştirme (minor improvement) kartlarının dengesiz güçlenmeye olanak sağlaması, bence gayet güzel bir oyun olabilecekken Agricola’yı bir adım geri götürüyor.

İşte Uwe Rosenberg’de sanki az önce yazdıklarımı dikkatle okumuş gibi Caverna’da Agricola’nın oyun mekanizması ve akışını alıp kritik yerlerde yaptığı geliştirme ve güzelleştirmelerle oyunu bir şahesere dönüştürmüş. Agricola’yı oynamamışlar için buraya kadar yazdıklarım pek bir şey ifade etmemiş olabilir ama ben bu yazıyı okuduktan sonra iki oyun için de iştah duyacağınızı umuyorum.

Bu kadar çok Agricola’dan bahsetmişken de, oyundan haberi olmayanları buraya alabiliriz:

Agricola – Şehir Hayatına Kısa Bir Ara…

Oyunun Hikayesi

Oyunun incelikle örülmüş mekanizmasına tabi ki değineceğim, ama önce hikayesine bir bakalım. Mağarada yaşayan bir çift cüce, hem yaşayacak yeni yerler yaratmak, hem de derinlerde yatan cevherleri çıkarmak için yaşadıkları yeri kazmaya başlarlar. Yaşamsal ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla da mağaranın ağzındaki ormanlık arazileri tarım ve hayvancılık için kullanırlar. Bir yandan da maceracı ruhlarını doyurmaları gerekir ve madenin derinliklerinden çıkardıkları cevherler ile silahlar üretip, savaşçılarını sefere gönderir ve ganimet toplarlar. Anlayacağınız bu cüceler oyunda zenginleşmek için her yolu deniyorlar.

Bol bol bileşeniyle dopdolu kutusu

Bol bol bileşeniyle dopdolu kutusu

Cavern’de Çok Çeşitli Hamleyle Karşılaşabilirsiniz

Mekanizmayı anlatırken öncelikle oyunda beni en çok içine çeken şey olan hamle çeşitliliğine değinmek istiyorum. Bu kadar kapsamlı bir oyun olmasına rağmen 7 oyuncuya kadar oynanabiliyor olması şaşırtıcı. Benim daha deneme imkanım olmadı ama 7 oyuncuyla uzun saatler sürecek eğlenceli bir oyun sizi bekliyor olabilir.

4 aşama ve 12 turdan oluşan oyunda her tur yeni bir hamle açılıyor. Bunların haricinde ana kartonda oyuncu sayısına göre değişen ana hamleler var. Agricola’dan farklı olarak ana hamle kartındaki çeşitlilik oyun deneyimini çok genişletmiş. Oyunun en temel kaynaklarını farklı kombinasyonlar yaratan birden çok hamle içerisinde bulabiliyorsunuz. Mesela mağarayı kazıp oda açmak için iki üç ayrı hamle seçeneğinin bulunması, oyunun yarısı geçmesine rağmen hala ilk odasında kısıtlı kalmış şanssız oyuncuların olmasının önüne geçiyor. Bunun dışında tahta, yemek, taş ve maden gibi olmazsa olmaz ihtiyaçları karşılayabileceğiniz birden fazla hamle seçeneği de mevcut. Yapmak istediğiniz hamle kullanılmış olsa dahi, taklit etme (imitation) ile ek yemek bedeli ödeyerek, başka bir oyuncunun kullanmış olduğu hamleyi de tekrar kullanabiliyorsunuz. Bu durum Agricola’da karşımıza çıkan çaresizlik hissini ortadan kaldıran ve oyuncuya daha çok özgürlük tanıyan bir deneyim yaratıyor.

Büyük bir masa gerekiyor anlayacağınız

Büyük bir masa gerekiyor anlayacağınız

Mağaramızı Güzelleştirelim

Yazının başında da belirttiğim gibi Agricola’da geliştirme ve meslek kartlarının oyunun başında rastgele dağıtılmasının getirdiği ve oyunu dengesizleştiren bir şans faktörü var.

Bu geliştirme ve meslek kartları, oyunculara beslenme, tarım, çoğalma gibi konularda bonuslar kazandırıyor dolayısıyla rastgele dağıtılıyorlar ama oyunun kaderini çok etkiliyorlar. Caverna’da ise bu bonuslar her oyuncunun erişebileceği şekilde ortaya açık olarak dizilen odalara çevrilmiş. Böylelikle Agricola’daki rastgelelik Caverna’da oyuncuların kendi stratejilerine göre şekillendirebilecekleri bilinçli bir tercihe dönüşüyor.

Mağarada kazdığınız alanlara size oyunun ilerleyen devrelerinde bonuslar getirecek değişik özelliklere sahip odalar inşa edebiliyorsunuz. Bu odalar oyunun başında açık şekilde ortaya diziliyor, stratejinize uygun odayı inşaa ettiğinizde büyük avantajlar elde edebiliyorsunuz. Oda çeşidi o kadar fazla ki, kendi ihtiyacınıza uygun odayı bulamamanız imkansız. Ailenize katacağınız yeni cüceler için inşa edeceğiniz barınak odaları da tek çeşit değil. Standart odalar tek bir cüceyi barındırabiliyorken, inşa edeceğiniz bir king suit ile bir çift cücenin yanında bir çift de hayvan barındırabiliyorsunuz.

Oyunda Ne Cevherler Var?

Mağarada iki tür kazı yapabiliyorsunuz. Sonrasında içini oda olarak döşeyebileceğiniz boş alanlar yaratabildiğiniz gibi, madene dönüştürmek için kazdığınız yeri koridor olarak da bırakabilirsiniz. Koridorları ileride kazıp kömür madeni yapabilir, kömür madenlerinin de daha derinlerine inerek en dipteki kıymetli yakutları çıkarabilirsiniz. Kömür silah yapmaya yararken, yakut da oyunun joker kaynağı olarak epey değerli.

Yorumlar