Through the Ages: Başarılı Bir Civilization Uyarlaması
Basit, Gelişmiş ve Tam Oyun
2-4 oyuncu ile oynanabilen TTA üç moda sahip. Yeni başlayanların ısınması için sadeleştirilmiş hali ile “basit oyun”, tüm kuralların yer aldığı ama daha kısa süren “gelişmiş oyun” ve de genelde tercih edilen her özelliğiyle “tam oyun”.
Kısa süren bronz çağıyla başlayan TTA, basit oyunu oynayanlar için 1. çağın sonunda hemen bitiyor. Basit oyunda “military” – ki bence oyunu eğlenceli kılan asıl öğe – yok. Gelişmiş oyunda 2. çağ ve askeri kart desteleri de oyuna katılıyor ve sadece sivil hamlelerin değil politik hamlelerin de yapıldığı kapsamlı bir deneyim yaratıyor. Tam oyun ise antik bronz çağ ile başlıyor ve ardından bütün çağlar oynanıyor.
En Kritik Nokta – Oyunun Kartları
Oyunda hamle yapılabilen iki adet kart tipi var. Açık renkli sivil hamle kartları ve koyu renkli askeri hamle kartları. Sivil deste oyun içerisinde kullanılacak olan liderleri, yönetim biçimlerini, aksiyon kartlarını, askeri ünite kartlarını, tüm bina kartlarını ve dünya harikalarını içeriyor. Çağlar ilerledikçe bu kartların özellikleri artarak aralarına yenileri ekleniyor.
Askeri kartları; politik hamle kartları, taktik kartları ve defans / kolonizasyon bonus kartları taktiksel saldırı ya da savaş kartları olarak sıralayabiliriz. Politik hamle kartları hem yeni yerlere kolonize olabilmeyi sağlaması açısından hem de bütün oyuncuları etkileyebilen aksiyonlara sahip olduğu için oyunun en önemli etmenlerinden.
Sayaçlar ve Göstergeler
Oyunun bütün tahtalarına oyun boyunca takip edilmesi gereken sayaçlar serpiştirilirmiş. Ana tahta üzerinde en dışta bulunan sayaç da oyuncuların toplam kültür miktarını belirtiyor. Oyunun birçok dinamiği olmasına rağmen kazananı belirleyen tek şey kültür puanı. Yani bu sayacı iyi takip etmekte fayda var. Alt kısımlarda oyuncuların toplam bilim puanı miktarını belirten, askeri güçlerinin kaç birim olduğunu gösteren, takip kolaylığı sağlaması için oyuncuların her tur kaç birim kültür ve bilim puanı kazandığını belirten sayaçlar bulunmakta.
Ana kartonda kartların dizildiği bir çizelge var. Bu çizelge, kartları kaç aksiyon harcayarak alabileceğinizi belirtiyor. Çizelgenin akış yönü sola doğru ve sola doğru aksiyon bedeli azalıyor. Her tur oyuncu sayısı ile orantılı sayıda kullanılmayan kart dizinden kaldırıldıktan sonra tüm kartlar sola doğru kaydırılıyor. Bu sayede diziye sağ baştan giren bir kart pahalıdan giriş yaparak ucuzlayarak tahta üzerinde ilerleyerek hareketini tamamlıyor.
Oyuncu Tahtası
Her oyuncunun kendi medeniyetini kuracağı bir tahtası bulunmakta. Bu tahta üzerinde binaları ve kaynak göstergelerini koyarak takibi kolay bir sistem geliştirmişler. Oyunda iki adet temel kaynak bulunmakta; üretim ve nüfus. Sarı renkli tahta parçaları uygarlığınızın nüfusunu temsil ediyor. Mavi parçacıklar ile de oyun boyunca bütün üretim kaynaklarınızın takibi yapılabiliyor. Bunların kullanım mekanizmalarını anlatmadan kartonu tanıtmaya devam edeyim. Kartonun alt kısmı, üretilecek kaynak havuzunu belirtirken üst kısmında da üretim ve kamu binaları bulunmakta. Kartonun en altında da medeniyetin huzurunu temsil eden mutlu yüz sayacı var.
Kaynakları Nasıl Yönetiyoruz?
Öncelikle kaynak kontrolünden bahsedeyim. Tahtada alt tarafta sarı parçacıkları koyabileceğiniz haneler bulunmakta. Burası doğacak yeni nüfusun beklediği yer – biz nüfus havuzu diye adlandıralım. Uygarlığınızda her çocuk doğduğunda bu havuzdan bir sarı tahta parçacığı alıp işçi havuzuna koyuyorsunuz. Havuzdan sarı parçacık aldıkça, çocuk doğurmak için gereken bedel artmakta. Sadece bu olsa iyi, bir de nüfus belirli rakamı geçtikten sonra, bu nüfusu beslemek için oluşan tüketim bedelini de ödemek gerekiyor. Nüfusu artırmak, artan işçi ihtiyacını karşılamak için gerekli ama hem üretim, hem de besleme için yemek miktarı arttığı için dengeyi takip etmek gerekli. Ayrıca nüfusun etki ettiği mutluluğa da birazdan değineceğim.
Bir diğer kaynak türü de mavi tahta parçalarının temsil ettiği maden. Tahta üzerindeki maden havuzuna da mavi tahta parçaları diziliyor. Madenler üretim yaptıkça bu havuzdan tahta parçaları madene taşınıyor. Lakin bu havuzun üzerinde de belirli sayıdaki tahta kullanıldıktan sonra ortaya çıkan yolsuzluk, ödenmesi gereken ek bir bedel oluşturuyor.
Anlayacağınız gibi iki kaynağı üretirken kaynak havuzunda bulunan belirli miktarda kaynağı kullanmak ve miktar arttıkça belirli bedeller ödemek gerekiyor. Üstelik her çağ atlandığında nüfus havuzundan iki tahta parçacığı oyun dışı kalıyor.