Yakın Tarihimizin En Karanlık Dönemlerinin Kutu Oyunu: İhtilal
Okurlarımızın bir kısmı hatırlar, Kickstarter üzerinden kampanya yapan İhtilal kutu oyununu yine buradan duyurmuştuk. 1950 – 1985 arası Türkiye’sini ele alan ve bir tarafın merkez sağ (Kırat), öteki tarafın da merkez sol (Altı Ok) olduğu 2 kişilik bir kutu oyunu olan İhtilal, yaptığı kampanyada bütün parasal hedeflerine ulaşmıştı.
Bu hafta içinde İhtilal kutuları destekçilere ulaşmaya başlayınca hemen Kahramangiller ekibinden Serkan Özay’la birlikte oyunu denedik. Çeşitli konularda eksi puanlar vermekle beraber hem çok eğlenip havaya girdik, hem de oyunun sorunları çözüldüğünde ilerideki versiyonları için çok büyük potansiyeli olduğuna karar verdik.
Kutu, Görseller ve Parçalar
Çoğu kutu oyuncusu asıl olarak oyunun mekaniklerine, temasına ve verdiği tatmine baksa da oyunun kutusu ve parçalarını da önemser. Bu açıdan İhtilal Kickstarter kampanyasında söz verilen kaliteyi yakalamış olsa da destekçilerin bir kısmı “Daha iyisi yapılabilirdi” demekten kendini alamadı. Bu konuda yapımcı ekibe Kahramangiller olarak elimizden gelen geri dönüşü sağlamaya çalışacağız.
Şahsi görüşümce kitapçık ve oyun tahtası gayet başarılı, ki tahta bence en önemli kısım, fakat oyun pulları, kartlar ve kutuda bazı şeyleri aceleye getirmenin veya yanlış matbaa ile çalışmanın izleri görülebiliyor. Tasarımları gayet güzel buldum fakat Serkan’ın deneyimli bir tasarımcı gözüyle eleştirdiği çeşitli yerler oldu. Üstünde AP ve CHP logosu olan zarları (Logolu zar fikrini öneren kişi olduğum için fazladan överim) da oyuna çok güzel bir atmosfer katmış.
Kitapçık ve kartlardaki görsellik ve yazılar kişiyi kesinlikle dönemin havasına sokuyor. Oyundaki dönemlerin, o dönemdeki ünlü oyunculara göre isimlendirilmesi (Lefter, Metin Oktay, Metin-Ali-Feyyaz) de oldukça şık olmuş.
Oynanış ve Kurallar
Oyunun kural mekaniklerini oldukça beğendik, özellikle tahtada oyunun her fazının ayrı belirtilmesi ve açıklanması yeni başlayanlar için güzel olmuş. Kitapta yeterince açıklanmamış detaylar ve ufak açıklar var fakat bunların ufak bir S.S.S. dökümanı ile kapatılması mümkün. İlk oynayışımda olay kartlarının Altı Ok tarafını biraz daha kayırdığını hissettim ama bundan emin olmak için biraz daha oyun oynamam gerekiyor. Kutudan kendi isteğinize göre oyuna eklemeler yapmak için boş kartlar da çıkıyor.
Oyun tahtası saha ve kurumlar olarak ikiye ayrılmış. Saha Türkiye haritası üzerinde tarafların pullarını koyup etki alanlarını gösterdiği yer iken, kurumların üzerine konulan pullar direk ve dolaylı yoldan sahayı ve diğer kurumları etkiliyor. Kurumlar sırasıyla Polis, Ordu, Üniversiteler ve Sermaye.
Polis:
Kontrol ettiğinizde size sahadaki rakip pulları sınırlı miktarda yok etme şansı veriyor, zarınız iyiyse pul katliamı yapabilme şansınız olduğu gibi polis fazını kötü zarla boş geçme şansınız da var.
Ordu:
Ordu çeşitli bölgelerdeki çeşitli birimlere ayrılıyor (Mesela 1. Ordu -> Marmara gibi) ve o birimi pulunuzu koyup kontrol ederseniz o bölgede bir rakip pulu elemine edebiliyorsunuz. Ordu üzerindeki kontol mücadelesi darbeye ve rastgele sonuçlara yol açabiliyor.
Üniversite:
Üniversiteler, kontrol ettiğinizde size sahada ekstradan pul kazandırıyorlar.
Sermaye:
Çeşitli holdingler ve sermaye grupları, kontrol ettiğinizde size rakibinizin sahadaki ve kurumlardaki pullarını satın alma (sizin tarafınıza geçirme) şansı veriyor.
Oyunda 2 deste var. Birinci deste olay destesi ve ilk başta Lefter Dönemi (45-60) dönemi olayları buraya konuluyor. Zaman ilerledikçe Metin Oktay (60-80) ve Metin-Ali-Feyyaz (80+) kartları da bu desteye ekleniyor. Olay kartları Türkiye tarihinde olmuş olayları belirtiyor ve taraflara o tur boyunca avantaj/dezavantaj verebiliyorlar.