Bilimkurgu Temalı Rol Yapma Oyunları #1 – Space Horror
“Düğmeye bastığınızda, geçit kapısının yukarı doğru yavaş yavaş kalktığını görüyorsunuz. 2 saniye aralıkla, merkezdeki bilgisayardan gelen alarm uyarısı kulaklarınızı artık tırmalamaya başladı. “Binanın imhası için geri sayım başlatıldı.” dedi bilgisayardan gelen soğuk, duygusuz dişi ses tonu. Acele etmeniz gerektiğini biliyorsunuz, ama kapının arkasında sizi bekleyen ölüm makinesi robotla karşılaşacak olmak adımlarınızı geri attırmıyor değil. Robot, kapının arkasında beliriyor. Uzuvlarıyla hem tavana tutunuyor hem de bilgisayara enerji veren ana kablolara ulaşmaya çalışıyor. Sizi görür görmez , delici birimlerini, saniyede onlarca mermi atan silahıyla değiştirdi. Şimdi tango başlıyor… İnsiyatif atalım!”
Bilimkurgu. Pek severim. RYO oyunlarında oynatmayı da severim. Bu yazı dizisinde bilimkurgunun RYO oyunlarındaki yerini inceleyeceğim. Daha çok “Hangi tarz bilimkurgu için nasıl bir RYO?” sorusuna cevap arayacağız. İlk konumu da tabiî ki de favori konum olarak seçtim: Space Horror!
Bilgisayar oyunlarında Dead Space oynamaktan hoşlanmışsanız ve Alien filmleri sizi cezbediyorsa o zaman aynı keyif paydasında buluşuyor olabiliriz.
Korku temasını zaten severim. Ama işler uzayda gelişince, tadından yenmiyor. Bilmediğimizden korkarız ve uzay ise bilinmeyenlerin merkezidir zaten. Uzayda araştırma bazında yapılan tüm aksiyonlar, yeni bir bilinmeyenle karşılaşmamıza sebep olur: Bozulmuş geçit kapısının üzerindeki pençe izi, tavandan omzumuza damlayan asidik yeşil sümüksü yapı, elimizde canlı varlıkların yerini tespit etmek için kullandığımız sensör ekipmandaki yeni gelen yanıp sönen uyarı vb. şeyler korkumuzu besler. Nedeni bilinmez çünkü. Ama neden sorusunun cevabını bulabilme ihtimali bizi germeye yetecektir.
Oyunda kullanılacak bilginin değerlendirilmesi mekaniği ve araştırma gerekliliği ise bu korku beslemesi esnasında bize yardımcı olacaktır. Hiç bir space horror teması yoktur ki, içinde bir araştırma (investigation) sahnesi içermesin. Investigation, bir space horror oyununun ruhudur.
Motor dairesindeki güç besleme ünitesi birden de-aktive olabilir. Bilgisayardan bu veri geldiğinde, artık gemimiz hareketini kısıtlayan bir durumla karşı karşıyadır ve bu problem çözülmelidir. Acaba neden de-aktive oldu? Bilmiyoruz. O yüzden çekinerek gideceğiz. Bilmediğimiz şey korku yaratacak biz de. İşte tam bu aşamada oyun yöneticisi arkadaşlara bir sır vermem gerekecek:
Eğer her defasında karşılarına bir yaratık çıkarırsanız, yani her problemin sonunda bir yaratık çıkacağından eminlerse, artık korkmazlar. Çünkü bilirler! “Yaratık var yine, pfff…” diyerek herkes ekipmanlarını kuşanır. Bütün ekip oraya gider. İnsiyatif zarını atmak için hazır beklerler. Bu yüzden çoğunlukla basit bir nedeni olmalı bu sorunun. Mühendis, bilim adamı ya da doktor, her ne ise uzmanımız bu konuyu çözebilmeli. Ama gurubun muhtemelen en rahat saf dışı kalabilecek üyesinin bu konuyu çözmek için gerekli olması, olası risk durumu mevzubahis olduğundan, tansiyonu daha da yükseltecektir. İlgili kapı açılıp da makine dairesine girildiğinde, bütün gözler sizde olacaktır şimdi.
“Ya bir şey çıkarsa ?” denmeli. “Bakalım bu sefer ne çıkacak?” değil. Araştırma yaparken oyuncular, mantıklı bir sonuca ulaşmak isterler. Dolayısıyla yolda karşılarına çıkan bulgular aynı sonuca hizmet etmeli. Burda eğer tarzınız doğaçlama yaparak ilerleme olsa bile, bu bulgular ışığında bölüm sonu canavarı, olay, varlık, tüm olayların sebebi artık her neyse ulaşacağımız sonuçtan esintiler içermeli. Yeşil sümüksü yapının asidik özelliğinin bulunması, kırık monitörün içinde fark edilen küçük organik parçanın aslında büyük bir tırnağın parçası olması, elde edilen günlükteki sayfalardan birindeki yarım kalmış çizim vb. bulgular sonunda kaptan dairesindeki katliama neden olan yaratığın niteliğinden bize örnekler verebilmeli.
Özlem arkadaşımızın yazılarında “korku” konusuna iyice girildiği için, çok detaylara girmiyorum. O yazı dizisinde, uzayda korku temasıyla uyuşacak bir çok bilgiyi bulabilirsiniz. Ama son bir tavsiye ile yazımı sonlandırayım: İzlediğiniz tüm space horror filmlerindeki klişeleri bir kenara not edin. Niçin mi ? Kullanmamak için…
SONRAKİ YAZI: POST APOCALYPTIC