Kahramangiller

D&D 5e – Dungeon Master’s Guide İncelemesi

9 Aralık 2014 itibariyle D&D tarihinde bir dönüm noktası gerçekleşti. D&D 5th Edition’un temel kitapları yayınlanmış oldu. Bu da, artık aksesuar kitaplar ve settinglere geçileceği anlamına geldiği gibi, aynı zamanda oyunun artık sorunsuz oynanabilecek en basit elementlerinin TAMAMINA sahip olduğumuz anlamına geliyor.

Tarihi olan şey ise, kitapların tamamlanması değil. Zaten hali hazırda Edition Wars’tan sıyrılıp herkesin gönlünde taht kuran bu yeni sürüm D&D’nin yeni kitabı, belki şu ana kadar çıkmış D&D kitapları arasında en pratiği olabilir. İşte bu çok büyük bir haber.

İlerleyen zamanlarda, DMG içinde yer alan bölümlerle ilgili detaylı fikirlerimi içeren bir yazı dizisi yazmayı düşünüyorum. O yüzden çok detaya girmeden genel fikirlerimi aşağıda belirtmek istiyorum.

Kitabın Geneli

Kitabın geneli, kullanışlılık açısından oldukça iyi. Sayfalardaki bol miktarda görseller, bir yazı/tablo çığının altında ezilip kalmamızı önlemiş. Bütün resimlerin ve görsellerin de harika işler olduğunu söylemek gerek. Bir DM’in aradığı atmosfer ilhamını verecek işler olmuşlar gerçekten.

Kitap, 3rd Edition ile bozulup, 4e ile iyice darmadağın olan bir konsepti geri getirmiş: Dungeon Master’s Guide’ı oyuncuların okumasına gerek yok. Kitapta oyunculara ekstradan bir şey katacak çok az şey var. Onların da toplamı 4-5 sayfayı geçmiyor. Gerisi tamamen DM için!

Kitaptaki tabloların kullanışlılığı, kendi üretebileceğiniz materyaller için ders niteliğinde. Şöyle ki: bir tablodan diğerine referans vermek yerine, aynı tabloda alt işleri halletmesi çok kullanışlı olmuş. Bunun için sayfa 95’deki Villain’s Methods tablosu harika bir örnek. Ayrı tablolar şeklinde yaptıkları çok şey de var tabi.

DMG’ın kurallara bir ekstra getireceğini düşünüyordu herkes ama biraz ters köşe olmuş. Oyun sadece Player’s Handbook’ta yer alan şeylerle gayet akıcı şekilde oynanabiliyor. DMG ise bize, alternatif arayışlarımızda ve detaylara inmemiz gerektiğinde yardımcı oluyor. Böylece her çıkan yeni kitapta değişen bir oyun tarzımız olmuyor. Yapıcı bir yaklaşım olduğunu düşünüyorum. Özellikle DMG’ların en büyük özelliği, variant kurallar konusunda harika fikirlerle donatılmış olmalarıdır. Eğer variant kural kullanmayı seven kişilerdenseniz, bu kitaba aşık olabilirsiniz.

dmguide1İçerikte ise son yıllarda hata olarak gördüğüm bir şeyden vazgeçilmiş olması çok hoşuma gitti. Artık tablolar çok kullanılmıyordu ve özellikle rastgele şeyler üreten tablolardan neredeyse tamamen vaz geçilmişti. Ama oyuna önceden hazırlanan DM’lerin en iyi yardımcılarından biri olan bu hazır tablolar, hazırlıksız DM’lere de vazgeçilmez bir kurtarıcı oluyordu. Rastgele tablodan gelen, oyunun dengesini değiştirecek bir büyülü eşyanın oyuna kattığı heyecanı görmek, bir DM için enteresan tecrübelerdendir bana göre.

İçerikte konuların birbirini takip etme sırası da iyi düşünülmüş. Pratikte DM’lere lazım olan sırayla gidilmiş. Önce oyunun hangi dünyada geçeceği, atmosferi vs; sonra maceraları ve arkasından içerikleri; sonra da oyun anında lazım olan şeyleri açıklamışlar. En sona da rastgele zindan üretme tablolarını, neden Monster Manual’da yer almadığını anlamadığım “canavarların CR’ye göre sıralı listesi”ni koymuşlar

Kitabın sonunda ise DM’lerin okumasında sayısız fayda olacak kitaplar listesi paylaşmışlar ki, bir bakışta harika kitaplar oldukları çok belli.

Yorumlar