Kahramangiller

D&D Demografikleri: Sınıflar Neyi İfade Ediyor?

Bugün, yazımızda D&D’deki nüfusun işleyişini inceleyeceğiz. Acaba ırklar, sınıflar ve canavarlar bu dünyaların ne kadarını oluşturuyor? Dünyada ne kadar warlock var, ne kadar fighter var? Hepsini analiz edeceğiz.

Yazıda sadece 5th Edition Player’s Handbook kullanacağız ve yine Player’s Handbook’taki satır aralarından ve genel D&D tecrübesinden yola çıkarak, kast edileni çözeceğiz. Özel settinglere inmeye başladığımızda, işler değişebiliyor. Örneğin Krynn’deki (Dragonlance) durum, Toril’in (Forgotten Realms) yüzeyindekinden ve Toril’in yüzeyi yine Underdark’tan (yine Forgotten Realms) farklı olabiliyor. Biz, jenerik bir dünya üretmek istediğimizde, göze batmayacak ve yeterli çeşitliliği, inandırıcılığı sağlayacak şekilde bir dünyayı nasıl yapabileceğimizi göreceğiz.

Aşağıdaki öneriler, benim şahsi görüşümdür ve oyunlarda göz kararı ne şekilde nüfus üretebileceğimiz gibi, hangi sınıftan karaktere ne şekilde davranılacağı, o sınıftan karakterlerin nelere dikkat etmesi gerektiğini de gösterebilir. Sizin dünyanızda bunlar böyle OLMAK ZORUNDA DEĞİL. Jenerik bir şeyler yapıyorsanız, bunları hatırlarsanız iyi olur.

races1

Irklar

D&D’deki ırkların yeryüzüne dağılımı, her yerde her ırktan birileri bulunacak şekildedir. Ama her yerde aynı sıklıkla bulunmazlar. Bazı yerlerde hiç bulunmazlar ama çoğu ırk, bir görüşte karşısındakinin hangi ırktan olduğunu bilir. Bunun için bir bilgi denemesi yapmak zorunda bile olmaz.

Üç büyük ırk olan İnsan, Elf ve Cücelerin şehirlerinde, diğerlerinden çok sayıda bulunur. Tabii ki, cüce ve elf şehirlerinde bu “dışarıdan gelenlere” şüpheyle ve büyüklenmeyle bakılır. Özellikle savaş zamanlarında, bu dışarıdan gelenlerin sayısı ciddi miktarda azalır ama eğer açıktan açığa çatışma ya da casusluk faaliyetleri yoksa, bu bıktırma yoluyla olur. Olaylarla alakası olmayanlar ise; genelde başkalarının suçları yüzünden cezalandırılmazlar.

Barış zamanlarında ise; üç büyük ırkın şehirlerinin metropol özelliği artar. Çoğunlukla iyi yönelimde olan bu ırklar, ticaret ve etkileşim yoluyla dışa açıktırlar.

İnsan şehirlerinde ise savaş zamanlarında da, barış zamanlarında da metropollük çok yüksektir. Buna istisna, ırkçı politikalar izleyen yöneticilerin şehirleridir. Onlar bile, gözetim altında olduğu müddetçe, cüce demircilerin, elf gezginlerin ticari ve ekonomik faydasını göz ardı etmeyebilirler.

Dünyada PHB ırklarından daha fazlası vardır ama eğer SADECE bunları değerlendirecek olursak, dünyadaki dağılımlarının sıralaması şu şekilde olabilir.

races2

  • İnsan (%60-80 arası)
  • Elf ve Cüceler (%20 civarı)
  • Halfling (%5-10 civarı)
  • Gnome (%5 civarı)
  • Half-Elf ve Half-Orc (%1-2 gibi)
  • Tiefling ve Dragonborn (%1’den az)

Yukarıda saydığım dağılımlar, dünyanın neresinde olduğunuza göre değişiklik gösterebilir. Örneğin; ormanlarda elf sayısı, insan sayısına eşit ya da fazla olabilir. Dağ ve tepelerde yine, cüceler aynı şekilde olabilir.

Elf ve İnsan krallıklarının kalabalık bölgelerinin arasında, half-elfler daha sık görülebilir ya da orclar tarafından sıklıkla istila edilen yerlerde, yine half-orclar daha çok bulunabilir. Hatta half-orclar, orcların arasındayken insanların arasından daha sık görülürler.

Tiefling ve Dragonbornlar ise gerçekten egzotik ırklardır. Çok nadir ırksal topluluklar dışında, zaten topluca bile görülmezler. Antik büyülü krallıklarda (tiefling için) ya da ejderhalar tarafından yönetilen bölgelerde (dragonborn), belki daha sık görülürler ama yine de ağırlığı çok değiştirmezler.

races3

Sınıflar

Gelelim sınıflara. Bir toplulukta ne kadar “oyuncu sınıflı” yani PHB’deki cleric, wizard, fighter gibi anlatılan sınıflara sahip kişiler olur? Çok olmaz. Oyuncular arasında çok popüler olabilen sınıfların, genel nüfusta çok sık karşılaşılan adamlar olmayabileceğini mutlaka öğrenelim. Mesela bir paladin, çoğu kişi için söylentidir.

Oyuncu sınıfları ile ilgili bilmemiz gereken en önemli şey, bunların organik şeyler olmadıkları. Yani hayatını savaşarak geçirmiş bir asker ya da şehir muhafızı fighter olmaz. Fighter, her silahta uzman ve taktiklerde de son derece iyi bir adamdır. Büyüyle ilgilenen herkes wizard olmaz.

Yorumlar