Kahramangiller

Oyuncunuzu Tanıyın: Robin D. Laws’ın Oyuncu Tipleri

Rol Yapma Oyunları’nı diğer hikaye araçlarından ayıran en önemli özellik; yazar (author), oyuncu (actor) ve seyirciden (audience) oluşan paydaş roller arasındaki sınırların, çok net olmaması, katılımcıların (hem oyun yöneticisinin hem de oyuncuların) bu rollerin hepsini birden üstlenmesidir. Bu nedenle bir rol yapma oyununun başarısı büyük oranda katılımcılar arasındaki etkileşime bağlıdır.

Her ne kadar sistemden sisteme ağırlığı değişse de, geleneksel RYO’larda, başarı konusunda en büyük sorumluluk genellikle oyun yöneticisine aittir.* Başarının da aslında çok net bir ölçütü vardır: “Bir oyun yöneticisinin görevi, oyunu bütün katılımcılar için mümkün olduğu kadar eğlenceli bir hale getirmektir.” Eğer Rol Yapma Oyunları’nın asla değişmez tek bir kuralı olsaydı; o da muhtemelen bu olurdu, gerisi teferruattır.

Bir oyunun başarısı katılımcıların eğlenmesiyle ölçülebiliyorsa ve bu eğlence de büyük oranda katılımcılar arasındaki etkileşime bağlıysa, bir oyun yöneticisinin kendisini geliştirmek için yapabileceği ilk ve en önemli şey oyunu beraber oynadığı insanlara bakmak, oyuncularını tanımaktır. Hangi oyuncu tipinin oyundan ne beklediğini bilmeyen bir oyun yöneticisi için, oyun kötü gitmeye başladığında neyi yanlış yaptığını anlamak çok zordur. Bu yazıda Robin D. Laws’ın 2002 yılında yazdığı “Robin’s Laws of Good Game Mastering” adlı kitabındaki oyuncu tiplerinden ve bu oyuncu tiplerinin hangi amaçlarla RYO oynadığından bahsedeceğim. Bu kitaptaki oyuncu tipleri bugünkü teorilerin de temelini oluşturmaktadır.

title

Robin Laws oyuncuları sınıflandırırken şu bilgiden yola çıkar: Bütün oyuncular masaya farklı nedenlerle, farklı tercihlerle ve farklı beklentilerle gelir. Ortalama oyuncunun genellikle nelerden eğlendiğinden bahsetmek kolaydır fakat hiç bir grup ortalama değildir ve ortalama derecede tatmin olmak yeterli değildir. Bir oyun yöneticisinin görevi, kişisel tercihleri yönlendirip parçalarının toplamından daha büyük bir tecrübeye dönüştürmektir. Bunu yapmak için de oyun yöneticisinin oyuncularının ne istediğini çözmesi ve kendisi dahil herkesin isteklerini oyuna mümkün olduğu derecede dahil etmesi gerekir. Bunun için tüm katılımcıların isteklerinden bir miktar ödün vermesi gerekebilir.

Peki oyuncuların ne istediğini nasıl çözeceğiz, hangi oyuncunun nelerden hoşlandığını nereden bileceğiz? İşte bunun için Robin Laws oyuncuları belirli kategorilere ayırmıştır. Bu kategoriler bütün oyuncuları birebir karşılamak zorunda değil, bunlar sadece çok sayıda tekrarlanan örnekler. Bir oyuncu bu tiplerden sadece bir tanesine ait olmak zorunda değil. Hatta oyuncular çoğunlukla birden fazla oyuncu tipinin davranışlarını birlikte gösterirler. (%75 hikayeci, %25 metod oyuncusu gibi) Gelelim bu oyuncu tipleri ve RYO’lardan beklentilerine:

1- Güç Delisi

(Power Gamer)

Karakterini daha büyük, daha dayanıklı, daha başarılı ve daha zengin yapmak ister. Karakterini bir güçler soyutlaması olarak görme eğilimdedir. Kurallara çok dikkat eder, oynadığı kural setini çok iyi bilir ve düşük maliyete büyük faydalar edinebileceği şeyleri özellikle arar. “Rol yapma oyunu”nun “oyun” kısmı üzerinde durur ve karakter kağıdına yeni, parlak özellikler ekleyebileceği iyi fırsatlar vermenizi ister.

En optimize edilmiş karakteri yaratırken güç delisi (temsili)

En optimize edilmiş karakteri yaratırken güç delisi (temsili)

Güç Delisi genellikle bir ödül hissi yaşamak ister. Örneğin büyük bir görevi tamamlamış güç delisi oyuncuya değerli bir büyülü silah vererek bu ödül hissini yaşatabilirsiniz. Süper Sibernetik Geliştirme’sini ya da Güç Kılıcı’nı elde ettiği sürece; oyunun başında, ortasında ya da sonunda elde etmeyi sorun etmez.

Yorumlar