Kahramangiller

Rol Yapma Oyunlarında Etkinlik Sorunsalı: Amaç Hedeflemesi

Yıllardır etkinliklerde (convention, tanıtım günü, vs.) rol yapma oyunları açıyorum. Hadi bin değilse bile yüzlerce kişiye oyun oynatmışımdır. Bu yüzden etkinlikte oyun açacak oyun yöneticileri için bazı tavsiyelerde bulunacağım ki bu etkinlik sorunsalı olayından kurtulalım.

Yazıyı, yeni oyuncuları oyuna katan oyun yöneticileri  için yazıyorum. Zaten eski/tecrübeli oyuncularla oyun oynayacaksanız convention’lara değil Facebook’a güvenmelisiniz. Oyunu nasıl oynayacağını bilen birisi, başka oyuncuları nasıl arayacağını da mutlaka bilir. Tecrübelilerle etkinlikte kısa ve tatminsiz bir oyun oynayacağınıza, yeni başlayanlarla kısa ve tatminli bir oyun oynamayı tercih edin.

Etkinliklerde, özellikle de conventionlarda rol yapma oyunlarına ayrılan yer ve zaman son derece sınırlı oluyor. Aynı zamanda, hem oyun yöneticilerinin, hem de oyuncuların iletişim kurmaları da zor. Çünkü çoğunlukla birbirlerini tanımadan oyuna başlıyorlar ve beklentiler birbirinden farklı olabiliyor.

IMG_1699

Bknz: Tipik bir Convention ortamı

Hem zamanın kısıtlı olması, hem de tanımadığınız insanlarla oynamanın dezavantajları yüzünden, artık etkinlik oyunlarına beklentisiz gitme alışkanlığı oluştu. Etkinlikleri ve oyunları bu kaderden kurtarabiliriz. Tek yapmamız gereken, oyunların hazırlanış şeklinde ufak değişiklikler. Kısacası, amaç hedeflemesi ve ona göre hazırlık.

Etkinliklerdeki oyunları kötü yapan etmenleri inceleyerek başlayalım ve sonrasında nasıl bir çözüm üretebileceğimize bakalım.

Oyun Yöneticisi Sorunları

Hazırlıksız gelme sorununa değinmeyeceğim; sadece etkinliklerde değil, hiç bir zaman yapılmaması gereken bir hıyarlık çünkü. Hazırlıksız oyuna giden oyun yöneticisi, dayağı hak eder bana göre. Ha, “Oynayacak adam var, ama oynatacak kimse yok, gel oynat” diye emrivaki yapıldıysa o ayrı.

İlk olarak, oyunların çok uzun tasarlanması sorununa değinmek gerek. Oyunu sanki evlerinde, rahat koltuklarında ve cuma akşamları oynatıyormuş gibi hazırlıyorlar. En aşağı beş-on oyunda oynatılacak bir hikayeyi, sırf katılanları etkilemek için tek oyuna sıkıştırıyorlar. Etkinlik oyunlarının ÇOĞU, oyunun sonunu “Şöyle yapsaydınız böyle olacaktı, böyle yapsaydınız şöyle olacaktı” diye oynamadan özet geçerek bitiyor. Bunu mutlaka önlemek lazım artık.

convention1

Oyunların uzun sürmesindeki büyük bir etken de oyunculara karakter kağıdı hazırlatan ya da karakter özelliklerinin tamamını oyunculara anlatmakla birkaç saat harcayan oyun yöneticileri. Karakterleri hazır getirseler, özellikleri de basitçe ve gerektikçe anlatacak kadar olaya hakim olsalar sorun kalmayacak aslında.

Yine etkinliklerde oyun yöneticilerinin düştüğü en ciddi sıkıntılardan biri de oyuncuları etkilemeye çalışmak. Fazla şatafatlı betimlemeler, hikayeler, karakterlerle oyunu doldurup, oyuncuya yer vermeyi unutabiliyorlar. Ama etkinlik oyununun amacı bu değil. Oyun bir oyun yöneticisi şovuna ya da “Bakın bakın ne harika hikayeler yaratılıyor! Oyes!” moduna dönüştüğünde oyuncular için sıkıcı olabiliyor.

Oyuncu Sorunları

Tecrübesiz oyuncuları kast ederek yazdığımı baştan belirtmeliyim.

Oyuncuların en baştaki sorunu, bana göre çekingenlik. Tanımadıkları insanların yanında karar verici duruma gelmek kolay iş değil. Hele ki ortaklaşa karar verileceği her durumda “Ne saçmalıyorsun ya?!” denme ihtimali var. Hele ki ilk defa oynayacağı bir oyunla ilgili fikir belirtmeleri gerektiğinde, arkasına yeterli maddeyi koyamayacaklarını düşünebilirler.

Sonuçta oyuncularınızı seçemiyorsunuz!

Sonuçta oyuncularınızı seçemiyorsunuz!

Oyuncuların ikinci sorunu da, verdikleri kararların nasıl çalıştığını kafalarında canlandıramamaları. Oyunun nasıl işlediğini çözememek diyebiliriz buna. Bir saldırı yaptıklarında zar atmaları gerektiğini, ipucu bulmak için araştırma yapmaları ve yine bunun için de zar atmaları gerektiğini filan bilemiyorlar.

Çözümler

Çözümler konusunda neler söyleyeceğimi az buçuk tahmin edebildiğinizi düşünüyorum. İzninizle detaylara gireyim:

Oyunların mümkün olduğunca basit hazırlanması lazım. Bu sayede hem kafa karışıklıkları önlenir, hem de zamandan ciddi ölçüde kısılabilir. Bunun için mümkünse 1 veya 2 tane savaş koymayı düşünebilirsiniz. Özellikle savaş mekanikleri karışık bir sistem oynatıyorsanız, hikayeyi tek ve son bir savaşa yönlendirecek şekilde hazırlamayı düşünebilirsiniz.

convention2

Karakter özelliklerinden sadece HEMEN lazım olanları detaylıca anlatın. Diğerlerine sıra gelirse diye diğer özellikleri ve ekipmanları kısaca anlatın. Karakterleri üstünkörü tanısalar da fikirleri olsa yeterli. Gerektiğinde kullanırlar, çünkü oyunda başkaları konuşurken genelde karakter kağıtlarını okuyup incelerler.

Bu yazı, "Rol Yapma Oyunları Bilgilendirme ve Köşe Yazıları" adlı yazı dizimizin bir parçasıdır.

Yorumlar