Kahramangiller

Rol Yapma Oyunu Dosyaları – Alternity

Bu sistemi incelerken, onun diğer sistemlerden en belirgin farkını gözler önüne sermek gerek dedim. Eğlence, şu ya da bu şekilde tüm rol yapma oyunu sistemlerinin vadettiği bir faktör. Esasen kendini önce bir bilimkurgu rol yapma oyunu olarak göstermiş olsa da Alternity sistemi o zamanlar için Dungeons & Dragons’un abartısına, ölümsüz psikopat kahramanlarına, epik ve uçuk fantezisine, son hitpoint’ine kadar düşmek bilmeyen kuduruk karakterlerine, “tek zar attım işi bitirdim” kolaycılığına bir “alternatif”ti aslında…

Alternity, sevenlerinin onu kanlarının son damlasına kadar koruduğu ve beslediği bir sistem. Genel rol yapma oyunu sever kitlesi onu terk etti. Yaratıcıları bekledikleri o büyük değişim dalgasını bulamadı, göremedi. Daha sonra da şirketsel nedenlerle onu terk etti. Bilimkurgular asla fanteziler kadar tutmuyor dediler. Roman ve sinemada evet, ama rol yapma oyunlarında hayır. Çok sonra, Modern d20 sisteminde Alternity ve onun meşhur StarDrive evreninin yankılarını duyduk. Ama zamanının bu en özgün sistemlerinden biri, kalıba oturtulmuş standart d20’de aynı havayı verir miydi? Peki siz? Bu eski toprak oyunda aradığınızı bulabilecek, “İşte bu!” duygusunu acaba bu oyunu oynarken yaşayabilecek misiniz?

StarDrive

Alternity’nin deyim yerindeyse daha bir “official” evreni olan StarDrive Campaign Setting’inden kısaca bahsedelim. İnsanlık teknoloji gelişimi ve ussal ilerlemesini, doğasında olan dalaşmaları yüzünden bir ileri boyuta taşıyamıyorken, bin yıllardır bizi göçmen ana gemilerinden izleyen ve zaman zaman gizli tarihimize şekil veren, “Gri”ler ya da “küçük yeşil adamlar” denen, hükümetlerin inkar edip durduğu uzaylılar bizimle ilk temaslarını gerçekleştirir. İnsanlığın içine önce yavaş, sonra hızla entegre olmaya, genel olarak hala göçmen şehir gemilerinde yaşıyor olsalar da, insan toplumlarında şu ya da bu şekilde boy göstermeye başlarlar. Fraal’ların en üst teknolojisi ve insanlığın yeni icat ettiği bir teknoloji birleşince beklenmedik bir yan etki gerçekleşir: Işıktan Hızlı Seyahat. Bu, yeni bir çağın başlangıcıdır. İnsanlık, kolonizasyonunu bir anda Güneş Sistemi’nin dışına taşıyacak, soğukkanlı, dinginlik abidesi ve barışçıl Fraal’ların haricinde diğer uzaylı ırklarla da ilk temaslarını gerçekleştirecektir.

Dünya; bu sefer galaksiyi arka plan alıp yine kendi aralarında savaştıktan sonra, bir zamanların Microsoft misali şirketleri koloni, kendileri ulus haline gelmişken, hatta yepyeni dinler ya da eskilerinin güncellenmiş versiyonları birer ulus kurarken, ulusları birleştirmesine rağmen bütün dengeleri değişmiş bir hale gelmiştir. İnsanlığın beşiği Dünya, nostaljik anlamlar içeren, hatırlanacak bir evdir artık. Ama insanlık artık evinden kanatlanıp uçmuştur ve gözü sürekli yıldızlardadır.

Oyun Mekanikleri

Sistem, özünde d20’yi kullanıyor kullanmasına ama bize kendi geliştirdiği bir kavramı da tanıtıyor: Durum Basamakları. Temel olarak bu sistemde, belli bir eşiği geçtiğimizde başarmış olmakla iş bitmemektedir. Başarının dereceleri vardır ve küçük atmak iyidir.

Yetenek puanlarımızı ortaya koyan kavramlarda pek yabancılık çekmezsiniz: Strength (STR), Dexterity (DEX), Constitution (CON), Intelligence (INT), Will (WIL), Personality (PER) gibi tanıdık şeylerle karşılaşırız. İnsanlık için dünyanın en iyisi ve en kötüsü olarak bu skorlar 4-14 arasındadır. Yetilerimizi (skill) kullanırken onunla doğrudan ilgili skorumuz devreye girer. Bilmediğiniz bir konuda ise (untrained) geçerli olan o konuyla ilgili skorun yarısıdır (aşağı yuvarlayarak).

Karakter yaratımında önce ırkınızı seçecek (oynadığınız çağa veya alt kampanyaya göre bu sadece insan da olabilir) daha sonra da bir meslek (profession) belirleyeceksiniz. Combat Specialist ya da Combat Spec’ler (Örn. asker, paramiliter kuvvetler, polis vs.) hızlı davranma ve savaşla ilgili bir yeti türünde genel bir uzmanlık kazanır, Diplomat daima kendine yardımcı olacağına inandığı ikinci bir meslekte de bilgi sahibidir (Örn. Diplomat/Combat Spec: Subay, Diplomat/Tech Op: Hastane Yöneticisi, Diplomat/Free Agent: Ateşe ) ve “bağlantıları” vardır. Free Agent’ların (Örn. özel ajan, profesyonel hırsız, maceracı düzenbaz vs.) bir konuda “sıyrılma” yetenekleri daha fazladır (uzun menzilli silahlardan ya da zihin kontrolünden, siz seçersiniz) ve sıra dışı kahramanlık hareketleri gerçekleştirmede yatkınlıkları daha fazladır. Technical Operator ya da Tech Op’lar (Örn. mühendis, bilgisayar uzmanı, pilot, doktor vs.) istedikleri konuları öğrenmeye daha fazla rezerv harcayabilirler.

Bütün herkes avantaj (Perk) alıp unsurlarını pekiştirebilir ya da kusur (Flaw) sahibi olup hem karakterlerini derinleştirir hem de fazladan skill puanı sahibi olurlar fakat sonuçta bütün bu etkenler, bir meslekte ikincil olarak göz önünde bulundurulması gereken etkenlerdir. Öncelikle bir mesleği meslek yapan hangi yeti (Skill) gruplarını kolay öğrenebildikleridir. (Yatkın oldukları Skill gruplarını daima bir skill puanı daha ucuza öğrenirler ve geliştirirler) Çünkü Alternity sisteminin bel kemiği, özgün Skill sistemidir.

Hoşunuza Gidecekler

Bir oyuncu olarak hikayeye doğrudan dahil olmanız, oyunun en keyifli hali 3, bilemediniz 4 oyuncu ile yaşandığı için Oyun Yöneticisi’nin siz oyunculara karakterinizi ve atmosferi yoğun bir şekilde yaşamanıza imkan verecek olması. Düşmanlarınızı kolay öldürebilecek olmanız ve düşmanlarınızın sizi kolay öldürebilecek olmasının sizde yaratacağı coşkulu stres. Sadece saf bilimkurgu değil, kaynak kitaplar veya unofficial eklentilerle X-Files, Supernatural, hatta Merlin misali dizilerin atmosferini yakalama imkanı.

Oyun Yöneticisi olarak hikayenizi; diğer bazı oyunlarda olduğu gibi ölümsüz olduğuna inanıp gerçek hayatta gözü kara bir adamın bile yapamayacağı saçmalıklarla ortasından delen bir oyuncunun bunu en fazla bir defa deneyebileceğini, sonra deneyecek hali kalmayacağını bilerek oynatabilmenin keyfi. Bilimkurgu, X-Files türü hatta okült hakkında önünüze serilen, imkanlarınızı artıran seçenekler. En fazla üç oyuncu, sistem üzerinde ustalaştığınızda ise dört oyuncuyla oynamanın kafa dinginliği.

Olumsuz Yönleri

Kontrol Zar atıp durmak. Sonu gelmez bonus ve penaltıları hesaplamak. Hantal denebilecek bir sistemle uğraşmak.

Seviye atlamanın diğer bazı oyunlardaki çılgın getirilerinin olmaması, bir Skill’in bir sonraki Rank’ını ve ondan sonraki Rank’ını almanın kümülatif zorlaşması nedeniyle oyuncuların seviye atladıklarını hissedememeleri.

Oyun Yöneticisi olarak 5 hatta 4 kişi oynatmaya çalışırsanız korkunç acılar çekmek. Oyuncular “peyniiir” demeye başlamış ve bunu farkedememişseniz hızla “high fantasy” sistemi haline gelmek.

Alternity’den Keyif Almak İçin

  • Oyunu üç ya da dört kişiyle oynayın. Sıra size gelene kadar uyuma, sıkılma, oyundan kopma gibi tehlikelerden, oynatırken de migrene yakalanmaktan kurtulun.
  • Oyun Yöneticisi olarak, “cheese build”lere karşı uyanık olun. Gayet de elverişli bazı imkanları olmasına rağmen Alternity “munchkin” oyunu olmamalı. Onun için başka oyunlar var.
  • Durum basamak zarı ve kontrol zarını hep bir arada atın, attırın. Aslında mümkün oldukça her zar aynı anda atılmalı. Söylemedi demeyin. Bu sistemin çoğunluk tarafından terk edilmesinde hantal bulunmasının rolü büyüktü.

  • Oyun Yöneticisi olarak; olası bonus ve penaltıların ya tartışmasız kompetanı olacaksınız ya da Gamemaster Guide’ın önerdiği ikinci bir yöntemi uygulayacaksınız (Eyeballing denir). Bu yöntemde Yönetici inisiyatifini kullanarak herhangi bir hareketin zorluk ya da kolaylık faktörünü söyler .
  • Başta http://alternityrpg.net/ olmak üzere Alternity Fan sitelerini ziyaret edip ufkunuzu açın. Burada bir sürü yeni kampanya, skill, ekipmanın yanı sıra oyunun, yaratıcılarının dokunmaya fırsat bulamadıkları pek çok “kusur” addedilen faktör için akılcı çözümler ve alternatifler bulabilirsiniz. Örneğin; durum basamak zarları için alternatif tablo, başlangıç skill puanı hesaplamasında değişiklik gibi.

Alternity, tanıtırken beni endişelendiren bir sistemdi. Zamanında bazı özelliklerine bayılmış, bazı kusurları karşısında da saç baş yolmuştuk. Fakat tanıtım sırasında oyunun keyifli anlarının her şeye rağmen ağır bastığını, bunu bozan tek faktörün “min-max”çılık olduğunu hatırladım. Yönetici ve oyuncular bir ölçüye kadar beraber çalışmalı, Yönetici gerekli her türlü kurnazlığa başvurmalı.

Künye
Tasarımcı: Bill Slavicsek, Richard Baker
Yayıncı Kuruluş: TSR Inc
Sistem: Kendine Özgü
Çıkış Tarihi: 1998
Tür: Bilimkurgu
Bu yazı, "Rol Yapma Oyunu Dosyaları" adlı yazı dizimizin bir parçasıdır.

Yorumlar