Kahramangiller

Rol Yapma Oyunu Dosyaları – Dragon Age

Başta IGN olmak üzere pek çok önemli kuruluş tarafından 2009’un en iyi rol yapma oyunu seçilen Dragon Age’i bilgisayar oyunu hayranları arasında duymamış olan pek azdır sanırım. İhanetler, karanlık olaylar ve şüpheli karakterleriyle, karanlık fantezinin iyi bir oyun deneyimi ve kaliteli grafiklerle mükemmel harmanlaması olan oyunun masaüstü versiyonu da, bilgisayar versiyonunun hemen akabinde piyasaya sürüldü.

Bilgisayar versiyonunu oynayanlar sistemi öğrenirken kesinlikle zorluk çekmeyecekler. Zira sistemin oynanış ve içeriğini anlatım biçimi bilgisayar oyunundan çok ciddi farklar içermiyor.

Sistemin işleyişine geçmeden önce, karakterimizi nasıl hazırladığımıza bakalım: Karakterlerimizi hazırlarken, her zamanki gibi ability’lerimizi (özelliklerimizi) belirliyoruz. Bu ability’ler Communication, Constitution, Cunning, Dexterity, Magic, Perception, Strenght ve Willpower olmak üzere tam sekiz adet. Başlangıçta zar atarak her bir ability için en fazla 4 puan sahibi olabiliyoruz.

dragon-age-1

Ability’lerden sonra öz geçmişlere geçiyoruz. Örneğin Avvarian Hillsmen diye geçen barbarları aldığımızda daha değişik, Apostate (kaçak) Büyücü olmayı seçersek daha değişik, şehir elfi ya da insan olmayı seçersek daha değişik seçeneklere sahip oluyoruz. Irkımızın izin verdiği cinsten sınıfları seçiyoruz ve bunların izin verdiği ölçüde sınıflarımıza yöneliyoruz.

Seçtiğimiz öz geçmişlerde, şansımıza bağlı olarak çeşitli ability bonusları ya da focus diye adlandırdığımız uzmanlaşmaları kazanabiliyoruz. Focuslar, bağlı oldukları ability’e göre adlandırılıyorlar. Örneğin Cunning (Cultural Lore) ya da Dexterity (Initiative) gibi. Bahsi geçen konularda focus sahibi iseniz ability’niz ilgili denemeyi (aşağıda açıkladım) yaparken 2 puan yüksek kabul ediliyor.

Öz geçmişimizin izin verdiği ölçüde sınıflarımıza baktığımızda; Bilgisayar oyunundaki gibi Mage, Warrior ve Rogue adlı üç sınıfımızın olduğunu görüyoruz. Büyücüler, Dragon Age’in dünyası Thedas’ta dışlanan ve sevilmeyen kişiler. Çünkü büyülerinin kaynağı olan “Fade” isimli boyut, aynı zamanda çeşitli tehlikeli varlıkların memleketi. Bunların başında ise en tehlikelilerinden sayılan iblisler geliyor. Bu yüzden büyü gücüne sahip herkes, iblisler tarafından ele geçirilip yıkım makinası olarak kullanılabilir.

Warrior sınıfı, eline silah almış adamdan daha ziyade eğitimli, tecrübeli ve tehlikeli kişiler olarak karşımıza çıkıyor. Diğer RPG sistemlerindeki savaşçılardan büyük bir farkları yok. Rogue sınıfı ise yine D&D’ye aşina olan kişilerin zorlanmadan oynayabilecekleri bir yapıda hazırlanmış.

dragon-age-2

Sınıfların içeriğine baktığımızda, “Talent” adıyla geçen yeni bir kavram görüyoruz. Bunlar sayesinde aynı sınıftaki diğer karakterlerden farklı olabiliyoruz. Örneğin “Spirit Magic” alan bir Mage ile “Primal Magic” alan Mage arasında ciddi farklar oluyor. Aynı zamanda bu talent’lar bize bazı stunt’ları (ileride açıklayacağım) daha kolay yapma imkanı veriyor; ki bu da mükemmel bir şey .

Ability’lerimizi, öz geçmiş, sınıf, focus ve talentlerimizi belirledikten ve ekipmanlarımızı aldıktan sonra maceraya başlayabiliriz. Maceralarımızda, en çok kullanacağımız şeyi, bir deneme atışını örneklendirerek “Adventure Game Engine”in farkını açıklayalım.

Dragon Age, üç adet altılık zar ile oynanıyor. Bu zarların biri diğerlerinden farklı renkte olmak zorunda. Farklı renkte olan zara, “Dragon Die” deniyor ve sistemin pek çok özelliği bu “Dragon Die”a bağlı.

Bir deneme yaptığınızda, 3d6+ varsa bonuslarınızı kullanıyorsunuz. Bu 3d6’da eğer 2 zar aynı gelirse( mesela 5-5) ve başarılı olursanız, “Dragon Die”ınızın kaç geldiğine göre stuntlar yapabiliyorsunuz. Fazladan ilerlemekten, ekstra saldırılara, eğer büyü stunt’ı ise etrafınıza büyü kalkanı yapmaya kadar değişen çeşitleri var.

Büyünün olduğu bir sistemi anlatıp büyüye değinmeden olmaz.  Büyücü sınıflardan birini seçersek, bu sınıflara ait büyülere sahip oluyoruz. Bunlar da oldukça dengeli ve düzenli görünüyor. Bilgisayar oyununu bilenler bir çoğuna aşina olacaklardır zaten; “rock armor”, “arcane bolt”, “heroic offense” gibi büyülerimiz var. Bu büyüleri yaparken de yine saldırı zarımızda aynı gelmesi durumunda “Dragon Die”ımızdaki kadar stunt puanı ediniyoruz. Buna göre de büyüleri daha değişik içeriklerle kullanma imkanına sahip oluyoruz.

dragon-age-3

Game Master’s Guide, oyunu bir arada tutacak bilgileri akıcı bir şekilde vermeyi gayet güzel başarmış. Ayrıca bu bilgilerin ne şekilde kullanılacağına bir örnek olarak Green Ronin Publishing’in ağır toplarından True 20 ve Mutants & Masterminds’ın tasarımcısı Steve Kenson imzalı “Dalish Curse” isimli bir macera da içeriğe eklenmiş (Sonraki paketlerde başka şeyler de eklendi. Bu yazının ilk zamanında sadece ilk paket yayındaydı).

Bu arada belirtmeden geçmeyeceğim; kitapların ürün kalitesi oldukça yüksek. Gerek kapak tasarımları, gerekse iç illüstrasyonlar oyunun atmosferini başarılı bir şekilde bize anlatmaya yetmiş. Green Ronin Publishing’in vaktiyle yayınladığı siyah-beyaz kitaplardan bu günlere geldiğini görmek rol yapma oyunu endüstrisi adına çok güzel.

Kıssadan hisse; bilgisayar oyunu olarak Dragon Age’i oynayan arkadaşlar masaüstü versiyonunda yabancılık çekmeyecekleri gibi, bekledikleri aşinalığı bilgisayardaki versiyonuna benzerliği sayesinde yakalayacak ve oldukça keyif alacaklardır.

Künye
Tasarımcı: Chris Pramas
Yayıncı Kuruluş: Green Ronin Publishing
Sistem: Adventure Game Engine
Çıkış Tarihi: 2009
Tür: Karanlık Fantezi
Bu yazı, "Rol Yapma Oyunu Dosyaları" adlı yazı dizimizin bir parçasıdır.

Yorumlar