Rol Yapma Oyunu Dosyaları – Legend of the Five Rings: 3rd Edition
Hepimiz Uzak Doğu kültürünü seviyoruz. Halihazırda, gösterişli samurayları, üstün yetenekleriyle keşişleri ve hepsinden önemlisi akıl almaz dövüş teknikleriyle yeterince fantastik olan Uzak Doğu, D&D tarzındaki oyunlarda jenerik evrenler olarak ya da alternatif coğrafyalar olarak kullanılıyor. İlk çıktığı dönemlerde, D&D oyunlarına bir ek paket niteliği taşıyacak şekilde hazırlanan Legend of the Five Rings, daha sonra gördüğü ilgi ile birlikte kendine ait bir sisteme sahip bir oyun haline geldi.
Oyunun adı, Legend of the Five Rings olsa da, Rings kelimesi bildiğimiz Yüzüklerin Efendisi’ndeki gibi yüzük anlamına gelmiyor. Five Rings, hepimizin alışkın olduğu dört elementi simgeleyen ve bu elementlere Void yani, boşluk adı verilen beşinci elementi ekleyen halkalar. Karakter yaratımı bölümünde, her karakterin kendine ait halkaları yani elementleri bulunuyor.
Oyunumuz Rokugan adı verilen bir evrende geçiyor. Rokugan bildiğimiz bütün Uzak Doğu olarak değerlendirilebilir. Kural kitabımızın en güzel yanlarından biri de, jenerik bir evren kurmak yerine, halihazırda kendine ait bir tarihi, coğrafyası olan Rokugan’ı ister olduğu gibi, ister değiştirerek kullanabilme imkanı. Bunun yanı sıra, oyunlarda pek kullanılmayan zaman dilimlerinin, uzun ve ayrıntılı şekilde hazırlanmış Rokugan tarihini, açıklamaları baz alarak istediğiniz bir tarihte oynatmanız mümkün. Örneğin; oyun hazırlarken herhangi bir fikriniz yoksa, ikinci yüzyılda Porsuk Klanı’nın nasıl ortaya çıktığını anlatan bölümü ana tema olarak kullanıp, kendinize bu dönemde geçen bir oyun hazırlayabilirsiniz.
Oyunda oynayabileceğiniz karakterler, bildiğimiz D&D oyunlarında olduğundan biraz daha farklı. Normalde, alışkın olduğumuz düzenbaz, savaşçı mantığı yerine; seçtiğiniz karakterlerin bağlı oldukları aileler, klanlar ve bu klanların kendi içinde değişen görevleri var. Çoğunlukla bir samurayı canlandırdığımız oyunda, herhangi bir klana bağlı bir samuray olmak dışında, oyunda büyü diyebileceğimiz güçleri kontrol eden Shujenga’lar ve bağımsız tapınaklarda yaşayan keşişlerden birini oynamak da mümkün.
Karakter yaratım bölümü bildiğimiz oyunların dışında, biraz daha rol yapmaya ve özenli bir özgeçmiş yazmaya dayanıyor. Karakterinize bir klan seçerek başlıyorsunuz, daha sonra bu klanları oluşturan ailelerden birinin ferdi oluyorsunuz ve başlangıç bölümünün son kısmı olan, hangi okuldan eğitim aldığınızı ekliyorsunuz. Elbette, bunun dışında keşiş veya Ronin olmak isteyen oyuncular için de ek açıklamalar mevcut.
Karakterinizi yaratırken, yetenekler ve temel değerlerin dışında, alışık olduğumuz ve yönelimlerden farklı olarak, Glory (Şan ve Şeref) , Status (Statü) ve Honor (Onur) değerlerinizi bunları etkileyen değişkenlerle (örneğin okulunuz) belirleyerek roldeki davranışlarınızı bu şekilde belirliyorsunuz. Elbette, hepimizin bildiği gibi, bir samuray olarak Honor puanlarınızı korumanız gerek.
Oyunda Klanlar oldukça büyük bir yer kaplıyor, kural kitabını açtığımız zaman bunu açık bir şekilde görüyoruz. Gerek oyunun sistematiği, gerekse oyunun hikâyesinde büyük bir rol oynadıkları kesin. Oyunda bilinen sekiz büyük klan var ve bu klanların dışında, seçebileceğiniz daha küçük ve var olan büyük klanlardan doğan diğer klanlar da mevcut. Oyuna başlarken, bu klanlardan birini seçerek oyuna başlıyorsunuz. Eğer var olan klanlardan birini seçmek istemiyorsanız, daha önce de belirttiğimiz gibi Ronin, köylü ya da soylu olabilmeniz mümkün. Oyundaki Ronin mantığı var olandan biraz daha farklı, çünkü Ronin’ler Rokugan’da bir hizip halini alacak kadar fazla diyebiliriz. Ronin olmak onursuz olmak anlamına gelmiyor, bağımsızlık olgusu daha ön planda hatta Rokugan’da var olan Ronin Aileleri de mevcut. Dilerseniz bir Ronin ailesine bağlı, dilerseniz gerçek bir Ronin olabilmeniz mümkün.