Rol Yapma Oyunu Dosyaları – Mutants & Masterminds: Second Edition
Dinamik Savaş Sahneleri
Savaşlarda klasik d20’nin getirdiği dinamizme ek olarak M&M’in en belirgin kuralı olan Toughness’ın getirileri kendini hemen belli ediyor. Pek çok RYO sistemine, hatta üstüne kurulu olduğu d20 OGL sistemine kıyasla çok daha kısa ve heyecanlı geçen savaşlar, Hero Point ve Extra Effort adlı M&M’e has kurallarla daha da dinamik hale geliyor. Extra Effort karakterin yorgun düşmesine sebep olan fakat aynı zamanda güçlerinin limitleri zorlamasını sağlayan bazı olanaklar tanırken, Hero Point ise zarların belirlediği şansa dayalı bazı talihsizlikleri ortadan kaldırmaya ve iyi fikirlerin kötü zarlar altında ezilmemesini sağlamaya yarıyor. Hero Point’in bir diğer kullanımıysa sadece bir turluğuna da olsa belli bir karakter özelliğini (feat gibi) var gibi oynayabilmek.
Sistem teorik olarak tamamen tek bir kitap kullanılarak oynanabilecek şekilde ayarlanmış. İçerikte sistemin anlatıldığı bölümler haricinde kullanıma hazır kahraman ve düşman modelleri de var. Bu modeller (orijinal adıyla archetype) sistem kullanılarak yaratılabilecek yüzlerce, hatta binlerce karaktere sadece bir kaç örnek. “Süper kahraman” dendiğinde ilk akla gelen bir kaç karakterin benzerleri (Superman, Batman, Dr. Strange, Flash, Hulk vb.) model olarak konulmuş. Aynı zamanda içinde doyurucu sayılabilecek detayda genel çizgi çoman tarihçesi içeriyor. Çizgi roman tarihçilerinin 30’lu yıllarda Golden Age adıyla başlangıcını belirledikleri ve akabinde Silver, Bronze, Iron ve Platin olarak birbirinden ayrılan çizgi roman dönemleri ve bu dönemlerin M&M oyunlarında ne gibi yansımaları olabileceği ortalama bir detay seviyesinde anlatılmış.
İyi de, Bunun Third Edition’u Varmış?
Evet var, ama maalesef selefinden sistem olarak mümkün olduğunda uzaklaşan Third Edition için Second Edition’un yan kitaplarını öyle kolay kolay kullanamıyorsunuz. Sistemi destekleyen yirmi civarı resmi eklenti kitaplarının yanında M&M Super-Link adı verilen bir ücretsiz lisans sistemi sayesinde 1st Edition itibariyle elliden fazla dış kaynaklı eklenti kitabı yayınlanan M&M için kısa geçmişine göre oldukça geniş bir eklenti arşivi olduğunu söyleyebiliriz.
Ayrıca M&M süper kahraman türü dışında bilimkurgu ve fantezi tarzında da oldukça iddialı bir sistem olmaya çalışıyor. Ağustos 2007 yılında yayınlanan “Paragons” adlı ikinci resmi campaign setting 4400 ve Heroes gibi dizilerin atmosferinde oynanabilecek alternatif bir oyun türünü kullanıma sunuyor. Eylül 2009 yılında yayınlanan “Mecha & Manga” ise adı üstünde bir türde içerik sunarken, Mayıs 2008’de yayınlanan “Book of Magic” ve Temmuz 2009’da yayınlanan “Warriors & Warlocks” eklentileriyle M&M sistemiyle Conan ve Kull gibi sword & sorcery türünde oyunlar oynayabilmek de mümkün.
Sonuç olarak çoğu RYO oyuncusunun aşina olduğu d20 OGL sistemi üstüne kurulu olduğu için öğrenmesi süreci hızlı, fakat özellikle karakter yaratımı konsunda ustalaşması biraz daha zaman alan bir sistem Mutants & Masterminds. Klasik high fantasy senaryolardan sıkılmaya başlamış olanlar için de güzel bir alternatif teşkil ediyor. Özellikle çizgi roman endüstrisinin sinema filmleri ve diziler sayesinde hiç olmadığı kadar göz önünde olduğu şu dönemlerde…
Bu arada eğer kafanızda süper kahraman türü rol yapma oyunlarının nasıl olacağı konusunda soru işaretleri varsa, sizleri bizzat hazırladığım yazı dizisine davet edeyim:
Rol Yapma Oyunlarında Süper Kahramanlar Yazı DizisiSonuç
Wizards of the Coast OGL’yi piyasaya sürerken ne öngörmüştü bilinmez, fakat bu gibi bir sistemin çıkmasına katkıda bulunmuş olması bile başlı başına müthiş bir olay.
Künye | |
---|---|
Tasarımcı: | Steve Kenson |
Yayıncı Kuruluş: | Green Ronin Publishing |
Sistem: | d20 OGL |
Çıkış Tarihi: | 2005 |
Tür: | Süper Kahraman |