Rol Yapma Oyunu Dosyaları – OG: Unearthed Edition
Saatler süren karakter yaratma süreçlerinden ve cinayet aleti olarak kullanılabilecek kalınlıktaki kural kitaplarından yoruldunuz mu? Kömür kusturacak kadar karanlık oyunlardan içiniz sıkıldı mı? Oyun yöneticisinin aniden işi mi çıktı? O zaman Og: Unearthed tam size göre!
Mağara adamısınız. Sopanız var. Kafanızın içindeki yumuşak et, daha yeni çalışmaya başlamış. Kabileniz var. Başka mağara adamları var. Dinozorlar var. Dev memeliler var. Uzaylılar var. Açsanız avlanıyorsunuz, uykunuz varsa uyuyorsunuz, koşullar uygunsa türünüzün devamlılığını sağlıyorsunuz. Bu esnada çeşitli yaratıkların avı olmamaya, ininizi kaptırmamaya ve değişen coğrafi koşullara mümkün olduğu kadar uyum sağlamaya çalışıyorsunuz. Malum bunun seli var, depremi var, aniden patlayan volkanı var. Mağara adamlığı kolay iş değil.
En büyük engel ise dil. Mağara adamlarınız belirli sesleri belirli anlamlarla birleştirmeyi daha yeni akıl etmiş, ama çok fazla ilerleyememişler. Kabileniz sadece 18 sözcüğe hakim; karakteriniz ise bunlardan sadece bir 6’lık zar+2 kadarını kullanabiliyor. Sözcükler ise You, Me, Rock, Water, Fire, Stick, Hairy, Bang, Sleep, Smelly, Small, Big, Cave, Food, Thing, Shiny, Go ve Verisimilitude (ömrümde ilk kez gördüğüm bu sözcük “ihtimal” anlamına geliyormuş. Tasarımcılar bir mağara adamının bu kadar ileri seviyede bir sözcüğü kullanmasını komik olacağını düşünmüşlerdir diye tahmin ediyorum. Türkçe oynayacaksanız “ihtimal” demek yerine “binaenaleyh” gibi bilinmedik ve karmaşık bir sözcük daha iyi olabilir). Oyuncular oyun yöneticisine ne yapacaklarını anlatırken istedikleri gibi konuşabiliyorlar, ama karakterler arası konuşmalarda sadece seçtikleri sözcükleri kullanabiliyorlar. Diyelim ki, uyukladığınız mağara aslında aç bir ayının iniymiş ve ayı sizi kovalamaya başladı. Durumdan haberdar olmayan arkadaşlarınıza “Big Hairy Cave Smelly Me Food!” diye bağırıyorsunuz, onlar da umuyoruz ki durumu anlayıp sizle beraber kaçıyorlar.
Mağara Adamınız 5 Dakikada Hazır!
Evet, karakter yaratmak 5 dakikanızı alıyor. 7 çeşit mağara adamından hangisi olduğunuzu seçiyorsunuz, kullanabildiğiniz sözcükleri seçiyorsunuz, yeteneklerinizi belirliyorsunuz, saldırı, savunma ve unghhhh puanlarınızı (kafanıza vurulduğunda çıkardığınız sesten dolayı adı böyle) hesaplıyorsunuz. Bitti. Dilerseniz karakterinize isim de koyabilirsiniz, ama oyun içerisinde mağara adamları birbirlerine “sen” ve “diğer sen” diye seslendiğinden isimle uğraşmak çok önemli değil.
7 çeşit mağara adamı dediğime bakmayın, karakterlerin hepsi hala eli sopalı ebleh adamlar. Sadece bazıları diğerlerinden bazı konularda daha iyi. Fast Caveman daha hızlı, Strong Caveman vurdu mu ses geliyor, Banging Caveman daha sık vuruyor, Learned Caveman daha fazla yetenek seçiyor, Tough Caveman’in daha fazla “unghhhh” puanı var, Eloquent Caveman daha fazla sözcük biliyor. Bir de Grunting Caveman var. Başı sıkıştığı durumlarda bağırıp elini kolunu salladığı zaman bazen işler esrarengiz bir şekilde onun istediği gibi gidiyor. 2 tane 6’lık zar atıyorsunuz, eğer zarlar aynı gelirse mağara adamınız mucizevi bir şekilde paçayı kurtarıyor. Eğer iki zar da bir gelirse… devamını bilmek istemezsiniz.
Yeteneklerde de basitlik hakim. Toplam 20 tane yetenek var. Oyunun başında 3 tanesini seçiyorsunuz (Learned Caveman’ler 6 tane seçiyor). Ayrıca bütün mağara adamlarınız “Run Away” yeteneğini bedavadan alıyorlar, zira kaçmayı akıl edemeyenler uzun zaman önce kabilenizden ayrıldı. Bildiğiniz yeteneklerde 6’lık zarda 3 ve üstü başarılı sayılırken diğer yeteneklerde başarılı olmanız için 5 veya 6 tutturmanız gerekiyor. Bazı yetenekleri ise (örneğin yüzmek veya ateş yakmak) bilmiyorsanız hiç şansınız yok. En eğlencelisi ise 1 atmak. Attığınız zarda 1 geldiği zaman bir anda aptallığınız devreye giriyor ve o esnada yapmaya çalıştığınız şeyi yapmayı unutup alık alık etrafınıza bakıyorsunuz. Örneğin nehirden yüzerek karşıya geçmeye çalışırken bir anda “O kulacı nasıl atıyorduk?” diye düşünürken glug glug batıyorsunuz.
İkna yeteneğinizi sopalarla desteklemek istediğiniz anlardaysa yapmanız gereken tek şey, bir adet 6’lık zar atıp “Attack” skorunuzun üstüne çıkmak. Bu skor genelde 5, Banging Caveman iseniz 4. Kurbanınızın “Armor” veya “Evade” skoru varsa bu değerleri geçmeniz gereken “Attack” skoruna ekliyorsunuz. Tutturursanız kurbanınız 1 “Unghhhh” puanı kaybediyor (Strong Caveman’ler 2 puan indirtiyor). Taraflar “Unghhh” puanı bitene kadar kahramanca çarpışıp geriye puan kalmayınca yere yapışıyorlar. Olur da kazara 1 atarsanız saldırmayı unutuyorsunuz; uğruna zar attığınız saldırıyı kaçırdığınız gibi bir sonraki tur saldıramıyorsunuz. Daha taktiksel oynamak isteyenler için ekstra kurallar kitapta mevcut, hatta bazıları (elindeki sopayı kendi kafasına geçirip düşmanını korkutmak gibi) oyunu daha komik yapabilir. Bence oyunun basitliğini biraz bozuyor ama siz bilirsiniz.