Kahramangiller

Rol Yapma Oyunu Dosyaları – Shadows of Esteren

“Eğer karşı ağaçlığın iç kısımlarına meşalelerden bir çit dikebilseydik ne her sene bu duvarı onarmaya, ne de duvar her aşıldığında ölenleri gömmeye uğraşırdık. Dağların ötesinden, bu duvarı tek adımda aşacak bir garabet de çıkabilir, ama düzgün aydınlatmanın içinden fark ettirmeden geçemez.”

Shadows of Esteren, geç Orta Çağ dengi fantastik kelt esintili ortamda yaşanan gotik korku oyunudur. 2012 çıkışlı oyunun İngilizce çevirisi 2014’ün Mart ayında piyasaya sürüldü. Gerçi İngilizce çevirisi bende biraz hüzün yarattı, ama o kadar kusur bütün Avrupa kökenli oyunlarda var. Mazur görmek lazım.

Sistem

Kurallar d20 tabanı üzerine sağdan soldan türlü fikirler araklanarak derlenmiş gibi. Çatışma çözümlemek için d10 atılıp üstüne türlü eklemeler ve eksilmeler katılıyor, belli bir değer aşılırsa başarılı oluyor. Karakterin doğal özelliği olan “way” puanları ve sonradan öğrenme skill puanları oyundaki başlıca eklentileri teşkil ediyor.

shadows-of-esteren-1

Way değerleri karakterin kişiliğini belirler ve oyunun başında bir ile beş arasında puanlanır. Sözel olarak Sims’teki puanlamadan pek farklı değiller. Mekanik olarak, oyunda yapmak istediğiniz aktivitelere göre hangi way’lerin yüksek olacağına dikkat etmeniz önerilir. Açıklamalar inatla “Düşük puan kötü, yüksek puan iyi diye hikaye yorumlanmamalı, her puanın iyi ve kötü yanları var” çizgisini koruyor. Her karakter bir advantage ve disadvantage almak zorunda. Karakterin way puanlarına göre ve tecrübe puanı harcayarak listeden seçiliyorlar.

Skill sisteminde domain isimli 16 tane skill grubu var. Her domain beş puana ulaşınca daha dar kapsamlı disiplinlere puan vererek devam etmek gerekiyor. Bazı disiplinler ya başka isimle ya da direk kendi ismiyle birden fazla domain’de mevcut. İyileştirme yeteneği için ille de belli bir domain’e puan basmak zorunlu değil. Disiplin kafasına örnek olarak, yakın dövüşe yatırılan her ilk beş puan tüm silahlar için geçerliyken, altıncı puandan sonrası silah gruplarına atanıyor. Her silahı 5 ile kullanan bir savaşçı, daha da ilerlemek için sadece kılıçlar için geçerli olan bir puan harcayabilir. Belli seviyelerde skill kullanmak için yeni seçenekler veya daha dar uzmanlaşma yolları açılıyor. Büyü, teknoloji falan komple skill sisteminde. Ve doğal olarak her domain’e atanmış bir way var. Skill kullanırken hep ilgili way ile kullanılıyor.

shadows-of-esteren-2

Class benzeri yapılanmalar var, kurgulanmaları daha meslek odaklı. Bu meslekler öncelikli olarak karakterin tarihine/sosyalliğine, mekanik olarak da karakterin hangi domain’lere yüksek puan yatırabildiğine etki ediyor. Bunun yanında karakterin sosyal sınıfı ve doğduğu bölge de fazladan puan dağılımına imkan veriyor.

Dövüş işleri d20’den çok WoD kıvamında. Saldırı zarına saldırı puanı ve silah hasarı eklenip savunma ve zırh puanları çıkarılıyor, fark hasar olarak yazılıyor. Skill olarak alınan dövüş teknikleri var. Normalde feat veya class ability olarak alınacak şeyler ya da çift elli saldırı olsun, sneak attack olsun türlü seçenek var.

Ekipman listesi ve ekipmanların nasıl bela olacağına dair çok güzel kurallar mevcut. Hastalık, zehir, ilaç iyileşme dinlenme falan hep d20 geleneğine uygun şekilde ince ince detaylandırılmış.

Yorumlar