Rol Yapma Oyunu Dosyaları – Sword & Wizardry
2000’li yılların sonlarına doğru RYO’lar çoğalmış, çoğu firma daha fazla ve gerçekçi kurallar isteyen oyuncuların ve oyun yöneticilerinin ihtiyaçlarını karşılama konusunda birbiriyle yarışır olmuştu. Artık yeni bir oyunu ilk defa oynamak isterseniz yüzlerce sayfalık kuralları okuyup öğrenmek ve oyun sırasında da hepsine harfiyen uymak zorundaydınız. Oyun sırasında oyun yöneticilerinin ve oyuncuların hikayeyi bir yana bırakıp kural tartışmalarına girmeleri artık sıradan bir durum olmuştu.
Old School Roleplaying
Fakat RYO’larin bu halinden mutsuz olan bir grup oyuncu vardı. Bunlar vaktiyle D&D’nin eski basit halini oynamış ve o günleri özleyen, çoğunlukla yaşı ileri oyunculardı. Kendisi de bu oyunculardan biri olan Matt Finch, Wizards of the Coast’un Open Game License (OGL) ile kuralları açık hale getirmesiyle, 2006 yılında AD&D’nin ilk versiyonunu (1977–1989) simule eden OSRIC’i çıkardı. Bunu 2007 yılında Daniel Proctor tarafından yazılan ve D&D B/X (1981–1982) kurallarını simule eden Labyrinth Lord, 2008 yılında yine Finch tarafından yazılan ve orijinal D&D (1974–1977) kurallarını içeren Swords & Wizardry takip etti. Ücretsiz ya da çok ucuz olan bu üç kitap oyun piyasasını sarsarak ciddi bir oyuncu kitlesi yarattı. Böylece Old School Roleplaying (OSR) doğdu ve ardından OGL kullanan onlarca OSR oyunu piyasaya çıktı.
OSR sevenlerin yaklaşımı basitti; daha az kural istiyor hatta oyuncuların kuralları bilmesine gerek bile olmadığını savunuyorlardı. Önemli olan hikayeydi ve oyun sırasında oyuncuların karakterlerinin ne yaptığını detaylıca anlatması yeterliydi. Kurallara sadece DM kafa yorardı ve kuralların yetmediği durumda karar yine DM’in inisiyatifine kalıyordu. Finch, OSR’ın kutsal metni olan Quick Primer for Old School Gaming’i de kaleme alarak bu yaklaşımın çerçevesini net bir şekilde çizdi. Aynı zamanda bu oyunların ortak bir yönü daha vardı, “kuralların beğenmediğiniz ya da değiştirmek istediğiniz kısımları varsa durmayın, yapın!” diyordu. Hatta bunu teşvik etmek için oyunları sadece PDF değil, RTF formatında da indirebilir ve metin üzerinde istediğiniz değişiklikleri yaparak oyuncularınıza kendi oyununuzun kopyalarını dağıtabilirdiniz. Kurallar basit olduğundan savaşlar da çok uzamıyordu, böylece artık çoluk çocuğa karışmış oyuncular çok az vakit ayırabildikleri hobilerinde en kısa sürede en uzun hikayeyi yaşayabiliyorlardı. Artık OSR bazı oyuncuların tek tercihi olmuş, diğer tüm oyunlar kütüphanelerin bir köşesine kaldırılmıştı.
Sword & Wizardry
Bu oyunlar içinde en dikkat çeken ve 2009 yılınca en iyi ücretsiz ürün dalında Gümüş ENnie Ödülü kazanan Sword & Wizardry’nin aslında üç farklı versiyonu mevcut. İlk ikisi White Box ve Core Rules, ücretsiz olarak Finch’in sitesinden indirilebiliyor. Bunlar daha basit kurallar ve daha sade tasarımlara sahip kitaplar. Haklarını Frog God Games’in aldığı S&W Complete Rules ise bu yazının konusu olan oyun. Eskiden PDF’i 10 dolara satılan bu oyun, 2013 Kasım ayında Frog God Games’in bir Kickstarter kampanyasının hedeflerinden birisine verilince teşekkür amaçlı ücretsiz hale geldi. İsterseniz 35 dolara hardcover kitabını da alabileceğiniz Complete Rules, ilk gördüğünüzde daha kapağıyla eski oyuncuların kalbini titretiyor.
Sadece D&D zamanlarının ressamı Erol Otus tarafından çizilen kapak değil, içerideki tüm resimler gayet etkileyici. Aslında tüm OSR kitapları arasında en iyi iç tasarıma sahip kitabın fontlarının bile üzerinde uzun uzun düşünülerek seçilmiş olduğu belli. AD&D 2nd Edition kitaplarının tasarımını andıran kitap her sayfasında size kaliteyi hissettiriyor ve diğer tüm OSR kitaplarından bu açıdan ayrılıyor. 140 sayfalık kitabın ilk 74 sayfası oyuncular için ayrılmış. Karakter yaratma, genel kurallar ve büyüler bu kısımda. Sonraki sayfalar ise DM’ler için. Hazine, yaratıklar ve macera yazmanın püf noktaları bu sayfalarda bulunuyor. Gördüğünüz gibi oyun için tek kitap yeterli, ayrı ayrı oyuncunun el kitabı, DM kitabı ve yaratıklar kitabı mevcut değil. Kitap bir setting barındırmıyor ama OSR için yazılmış neredeyse tüm macera ve setting’ler ile tüm eski TSR maceralarını çok ufak değişikliklerle kullanmanıza izin veriyor.
Kurallar Hakkında
Kurallar genel olarak bildiğiniz D&D kurallarının neredeyse aynısı. Diğer OSR kitapları gibi TSR kurallarından farklılıklar içeriyor ve tüm OSR oyunları arasında en temiz ve akıcı kurallara sahip olduğunu söyleyebilirim. Fikriniz olması açısından birkaç tanesini özetleyeyim;
- Sword & Wizardry diğer OSR oyunlarının aksine ırkları class olarak kabul etmiyor. Yani isterseniz Elf bir büyücü oynayabilirsiniz.
- Azalan AC default olarak kullanılıyor ama isterseniz artan AC de kullanabilirsiniz.
- Sword & Wizardry’de sadece tek bir save zarı var. Her durumda bu tek zarı atıyorsunuz. Bu başta biraz rahatsız edici bir kural gibi görünse de oyun hızına ciddi etkisi oluyor.
- Class’lar için prime attribute’lar var ve yüksek attribute için artı XP geliyor. Diğer oyunların aksine negatif XP söz konusu değil.
- Ability’lerden gelen bonus ve penalty’ler +1 ve -1 aralığında. Diğer oyunlarda daha geniş olan bu aralık
- Sword & Wizardry’de dar olmasıyla daha sade ve kafa karıştırmıyor.
- Sword & Wizardry’de cleric oynayacaksanız, büyü yapabilmek için 2. level’a gelebilmeniz gerekiyor.
- Strenght bonus sadece fighter’lara uygulanıyor.
- Human’lar dual class olabiliyor.
- Diğer oyunların aksine class’lar için minimum ability zorunlulukları yok.
- Thief skill’leri için yüzlük zar atılıyor, sadece “hear sounds” için d6 atılıyor.
- Çoğu oyunda bulunmayan mass combat kuralları S&W’de mevcut.
- Ne kadar seyahat ederseniz edin, günde sadece bir kez random encounter check atılıyor.
Daha önce söylediğim gibi, bunlar bazı kuralların genel hatları ve beğenmediğiniz kuralları istediğiniz şekilde değiştirmekte özgürsünüz. Her ne kadar tek bir kitap yeterli desem de, aslında bir süre sonra oyuncular yaratıkları ezberleyince encounter’ların tadı kaçmaya başlıyor. Bu durumda 556 sayfalık, yüzlerce yaratık barındıran Monstrosities, oyuncularınızı uzun yıllar oyalamanıza yarayacak harika bir yardımcı kitap olarak imdada yetişiyor. Ayrıca kendi oyunlarınızı yazmaktan hoşlanmıyorsanız, MCMLXXV ve Grimmsgate başlangıç için çok zevkli senaryolar.
Temiz ve sade kurallar, hikaye ve rol yapma odaklı hızlı oyun seansları ve kural enflasyonu yerine eğlence barındıran ücretsiz bir oyun denemek isterseniz Swords & Wizardry’e bir şans verin.
Konuk Yazar: Muzaffer Büyükkaragöz
Künye | |
---|---|
Tasarımcı: | Matt Finch |
Yayıncı Kuruluş: | Frog God Games |
Sistem: | OGL |
Çıkış Tarihi: | 2008 |
Tür: | Fantezi |