Kahramangiller

Rol Yapma Oyunu Dosyaları – Marvel Super Heroes Adventure Game

SAGA Game Rules adı verilen sistemin lansmanı yapılırken o dönemin rol yapma oyunu temalı dergilerinde ilginç bir tam sayfa reklam yayınlanmıştı: Sayfanın ortasında kocaman boyutta “1” gelmiş 20’lik zar, üstte ise devasa puntolarla yazılmış “DAMN!” kelimesi, altta yazan ise vurucu bir slogan: “Good Idea, Bad Roll!”. SAGA Game Rules, TSR’ın değişik fikirlerle oyun üretmeye çalıştığı son dönemlerinde çıkardığı dikkate değer bir oyun sistemidir. Bu deneysel sistemin üstüne kurulu iki farklı oyun çıkarılmıştı: Dragonlance: Fifth Age ve Marvel Super Heroes Adventure Game.

Marvel Super Heroes Adventure Game

SAGA Game Rules’un getirdiği belki de en büyük ve radikal değişiklik oyun mekaniğinden zarları çıkarmasıydı. Bununla birlikte karakterlerin “hit point”leri yoktu ve seviyelerini ellerinde kaç kart olduğu belirliyordu. Savaşlarda ve şansa dayalı olaylarda oyuncu elindeki kartlardan istediğini atıyordu. Böylece bir “Good Idea” asla bir “Bad Roll” altında ezilmiyordu.

Marvel Super Heroes Adventure Game karakterlerinin temel olarak Strength, Agility, Intellect ve Willpower adı altında dört ayrı yetenekten (ability) oluşuyorlar. Ortalama insanın yetenek puanı 3, değişim geçirmemiş bir insanın ulaşabileceği en yüksek skor 12, değişim geçirmiş ya da insanüstü güç sahibi bir ölümlünün ulaşabileceği en yüksek puan ise 20 olarak belirlenmiş. 21 ve 30 arası ise kozmik güçler ya da tanrılar için rezerve edilmiş. Bu yeteneklerin yanlarında bir de A, B, C, D ve X’ten oluşan beceri (skill) kodları bulunuyor. Bu kodlar karakterin o yetenek grubundan kaç adet hünere sahip olduğunu belirliyor. Kodu A olan karakter o yeteneğe bağlı 4 adet beceri sahibi olurken kodu C olan 2, X olan ise hiç beceri sahibi olamıyor.

Fate Deck’ten örnekler.

Bunlar dışında karakterlerin insanüstü güçleri için “powers” adı altında kitapta da genişçe bir yer ayrılmış. Bir gücün seviyesini “intensity” puanı belirliyor. Fikir vermesi amacıyla yetenek ve güçler için Marvel kahramanları baz alarak hazırlanmış kıyaslama tabloları mevcut. Örneğin; Silver Surfer’ın kozmik güçleri 20 “intensity” iken, Gambit’in patlama yaratan güçleri 9, Nightcrawler’ın tele-taşıma güçleri ise 4 puan değerinde. Ayrıca tıpkı beceriler gibi her güç de bir yeteneğe bağlı oluyor. Buna “trump suit” adı veriliyor (az sonra detaylı açıklanacak).

Seviye?

Marvel Super Heroes Adventure Game’de karakterlerin ne kadar deneyimli olduklarını “edge” ve “hand size” adı verilen iki sayı belirliyor. Normal insanda “edge” 0, “hand size” 2 iken deneyimli bir kahramanda 2/4, Captain America gibi efsane kahramanlarda da 4/5. Kozmik bir güç en yüksek 5/7 olabiliyor. Kısaca tarif etmek gerekirse “hand size” oyuncunun elinde her daim bulunacak kart sayısını, “edge“ ise kahramanın zor durumlardan sıyrılma yeteneğini yansıtan bir sistem.

Hazır kartlardan bahsetmişken; oyun “Fate Deck” isimli 96 karttan oluşan bir desteyle oynanıyor. Kartlardaki “suit”ler Strenght için yeşil renkte Hulk, Agility için kırmızı renkte Spider-Man, Intellect için mavi renkte Mr. Fantastic, Willpower için mor renkte Dr. Strange ve son olarak Doom kartı diye adlandırılan siyah renkli suit ise Dr. Doom çizimleriyle sembolize edilmiş. Her “suit”in 1’den 9’a kadar birbirinden farklı “aura” lara sahip pek çok kartları mevcut.

“Dayak Zamanı!”

Şimdi biraz da Thing’in deyimiyle “Clobberin’ Time” eşliğinde Marvel Super Heroes Adventure Game’in savaş kurallarına şöyle bir göz atalım:

Tüm oyuncular ortadaki desteden “hand size”ları kadar kart çekerek oyuna başlarlar. Daha sonra “Narrator” ortadaki kapalı desteden bir kart çeker ve bu kartı ortaya koyar. Bu karta “Narrator Card” denir ve oyuncusu olmayan tüm Narrator kontrolündeki rakipleri ya da yaratıklar için o tur süresince kullanılacak ortak bir sayıdır. Ayrıca bu kartın “aura”sı çok önemlidir (bunlara daha sonra detaylı değinilecek).

Savaşta her an işler tersine dönebilir!

“Narrator Card” çekildikten sonra kahramanlar hareketlerini yapar. Kimin önce oynadığının önemi yoktur. Hareketler yapılır ve tur sonunda hepsinin sonucu topluca alınır. Bir saldırı için örnek verelim: Elinizdeki kartlardan birini seçerek atarsınız (sonrasında yerine desteden yeni kart çekersiniz) ve kullandığınız saldırı gücünün “intensity” puanıyla kartın puanını toplarsınız. Eğer toplam rakibin savunma yaptığı yeteneği ya da gücü ve “Narrator”un beliryeceği bir zorluk derecesini (çok zorlama bir durum yoksa, örneğin bu zorluk derecesi 8’dir) ve “Narrator Card”ın toplamını geçebiliyorsa o saldırı başarılı olmuş sayılır.

Rakiplerin saldırılarında da formül benzerlik gösterir. Farkı, rakiplerin kartları olmadığı için saldırı için kart atmak yerine “Narrator”un turun başında çektiği kartı kullanmalarıdır. “Narrator Card” ve rakibin gücünün “intensity” puanı ve zorluk derecesi toplamına karşı oyuncular yine saldırıyı yaptıkları formülü takip ederek savunma yaparlar. Kısacası “Narrator Card” rakiplerin hem saldırı hem de defans için sanal olarak attıkları kartı temsil eder.

Trump

Eğer oyuncunun attığı kart kullandığı güçle aynı “suit”e sahipse “trump” denen olay gerçekleşir ve kapalı desteden bir kart daha çekilip puanı atılan karta eklenir. Eğer çıkan kart yine aynı “suit” olursa bu işlem tekrarlanır. Ta ki farklı bir suit gelene kadar. Bu şekilde saldırıların tam anlamıyla çizgi roman havasında, çok büyük hasarlar verebilme şansı doğar. Oyuncuların bu yüzden önemli anlarda kullanmak amacıyla bazı kartları saklamaları günü kurtarabilmek açısından oldukça faydalı olacaktır .

“Trump” kuralının karşıt bir versiyonu olan “Doom Bank” de “Narrator”un elindeki bir kozdur. Her ne zaman bir oyuncu elindeki kartlardan Doom “suit”li bir kartı atarsa kartın işi bittikten sonra “Narrator” o karta el koyar ve “Doom Bank” adı altında biriktirir. Daha sonra “Narrator” bu kartları rakiplerin yaptığı herhangi bir saldırıda kullanma hakkına sahip olur. “Doom Bank”ten istediği kadar kartı zorluk derecesine ekler.

Tipik bir “Doom Bank” kullanımı…

Edge

Oyuncular aynı zamanda “edge” puanları ve altındaki kartları attıkları herhangi bir karta ekstradan ekleyebilirler (ekledikleri sayıda kart geri çekerler). Böylece hem oyuncular ellerindeki çok düşük değerli kartlarından kurtulmuş, hem de saldırılarını sağlamlaştırmış olurlar. Şu durumda daha deneyimli kahramanların oyunda daha çok hakimiyet kurmaları da sağlanmış olur.

Hasar Sistemi

Son olarak da hasar alma sisteminden bahsedeyim: Rakiplere karşı yapılmış başarılı bir saldırının toplamından rakibin hasarı aldığı yetenek (genellikle Strength olur bu) çıkartılır. Örneğin; kahraman elinden alev püskürttü. “Intensity” 8 ve üstüne de 7 attı. Toplam 15! Rakibin Strength ise 6! Bu durumda rakibin aldığı hasar 9 olur. Oyuncusu olmayan rakiplerin ya da yardımcı oyuncuların “edge” puanlarına endekslenmiş bir “hit point”leri vardır ve bu sayı oradan düşülür. Örneğin; “edge” puanı 2 olan bir rakibin “hit point”i 25’tir.

Marvel Super Heroes Adventure Game’da oyuncuların aldığı hasar ise biraz daha farklı ve kaotik bir yapıya sahip. Oyuncunun hasarı aldığı ilgili yeteneği, rakibin başarılı olan saldırı toplamından (Intensity + Narrator Card) çıkartılır ve kalan puan hasar olarak belirlenir. Oyuncu da elindeki kartlardan aldığı hasar değerinde kart iptal eder ve yerine kart çekmez. Böylece zarar görmüş sayılır. Örneğin; “hand size”ı 4 olan bir kahraman 8 hasar gördü. Elinde de 9, 7, 5 ve 3 var. Şu durumda 5 ve 3’ü de iptal edebilir, sadece 9’u da. Elinde yüksek rakamı tutmak için iki kartı feda etmesi oyuncunun tercihine kalmıştır. Her tur başında açılan “Narrator Card”ın aurası eğer negatif ise tüm rakipler kartın değeri kadar iyileşir, Pozitif ise hasar almış tüm oyuncular ellerindeki eksik kartlardan birini doldurmak için birer kart çekerler. Aura nötr ise bir değişiklik olmaz.

Önce sen vurdun, sonra ben vurayım yok öyle!

Son Sözler

Genel olarak bakıldığında Marvel Super Heroes Adventure Game’de kullanılan SAGA kuralları yayınlandığı dönem, özellikle de yayınlayan firma için oldukça deneysel görünüyor. Hızlı, aşırı detaya inmeyen ve rol yapmaya daha çok zaman ayıran tasarımı denemeye değer! Fakat sistem maalesef yıllardır üretim dışı! Kitapları bulmak bir yana “Fate Deck”i bulabilmek için gerçekten şanslı olmak gerekiyor. Bir şekilde denk gelirseniz mutlaka denemenizi öneririm.

Künye
Tasarımcı: Mike Selinker, Michele Carter, Bill Olmesdahl, Steven Schend, Steven Brown
Yayıncı Kuruluş: TSR Inc.
Sistem: SAGA Game Rules
Çıkış Tarihi: 1998
Tür: Süper Kahraman
Bu yazı, "Rol Yapma Oyunu Dosyaları" adlı yazı dizimizin bir parçasıdır.

Yorumlar