Kahramangiller

Rol Yapma Oyunu Dosyaları – Shadowrun: 5th Edition

Shadowrun 4th Edition tanıtımını sistem konusunda önceden bilgi sahibi bir yazarın izlenimleri üzerinden okuma imkanı bulmuştunuz (Hala okumadınız ise ne duruyorsunuz?) Şimdi ise Shadowrun 5th Edition tanıtımı sayesinde oyun yöneticiliğinde kendince tecrübeli, ama Shadowrun açısından acemi birinin izlenimlerini okuyacaksınız.

Uyanış

Shadowrun, cyberpunk ve dark fantasy ögelerini bir arada kullanan bir dünya. Bilmeyenler için; 2011’de Maya Takvimi’nin sona eriyor olduğunu kıyamet olarak yorumlayanlar yanılmıştır. Gerçekte Dünya yeni bir çağa girmektedir. İçinde yaşadığımız büyünün sıfıra yakın olduğu sıradanlık çağı biter ve “Uyanış” gerçekleşir. Büyü, işkence görmekte olan Gaia’ya ve bencil insanlığa geri döner. Gittikçe daha olanaksız görünen, çılgın, korkunç ve harika olaylarla beraber değişim süreci başlamıştır ve dünyayı binlerce yıl sürecek yeni bir çağa hazırlamaktadır.

Değişim kesinlikle neşeli başlamamış, dünya hemen her açıdan yoğun bir değişiklik sürecine girmiştir. Dünya nüfusunun dörtte birini ortadan kaldıran virüsler, korkunç şiddette depremler, uyanan ya da ortaya çıkan volkanlar, art arda çekirdekleri eriyen nükleer santraller, açıklanamayacak kadar garip ve şiddetli kasırgalar… Bazı ülkelerin yeryüzü şekilleri ve bitki örtüsünün radikal değişiliklere uğraması… İnsanlığın bir kısmının içinde binlerce yıldır uyuyan ırkların “geri gelmesiyle” ortaya çıkan Meta-Irk kavramı… Derinine girdik mi saymakla ve açıklamakla bitmez. İnsanlığın uyum sağlama becerisi ise her zamanki gibi inanılmazdır.

shadowrun

2075’te, yani 5th Edition’ın başlangıç yılında dikkatimizi çekecek en büyük değişiklik (tamam aslında 4th ile başladı bozmayın) tüm dünya Matrix’ inin (geleceğin hiper-interneti) “kablosuz” hale gelmiş olması ve hayatı idame ettiren hemen her unsurun Matrix üzerinden yürür hale gelmiş olmasıdır. Medyanın koyduğu isimle Crash 2.0 (ilk Crash 2029′ da bir virüs yüzünden gerçekleşmişti) adlı global Matrix çökmesi sonucu çok sayıda kullanıcının zihni, bedenleri ölene kadar Matrix’ de acı verici biçimde hapis kalmış, mega-şirketler batmış, fırsatçılar yükselmiş ve dünya (bir kez daha) altüst olmuştu. Ardından, iki dev şirketin yıkıntıları olduğu yerde bırakıp yepyeni bir şey kurma fikriyle küresel bir altyapı değişikliğine uğrayan Matrix, tamamen kablosuz hale gelmişti ve dünya üzerindeki her varlığın ve cihazın yansımasını içinde barındırıyordu artık. Matrix neredeyse “her şey” demekti.

Shadowrun Sistemi

Temel olarak sistem 4th Edition tanıtımımızda okuduğunuz haliyle aynı kalmış gibi görünmekte. Fakat şimdi çok önemli bir fark var: Limit kavramı. 4th Edition’da bütün amaç daha çok d6 atmak üzerine kuruluydu. Limit kavramıyla bu durum değişti. (Bir ölçüde) Karakterlerin yaptığı işe veya kullandığı cihaz/silaha göre değişen limitler var. Genel kural şöyle: Ne kadar “Hit” (Shadowrun başarı ölçütü olan attığın zarlardaki 5 ve 6’ları topla, sayısı ölçüsünde başarı değerin olsun kuralı) yaparsan yap Hit toplamın ilgili limitini geçemez.

Bir diğer önemli fark da karakter yaratım aşamasında karşımıza çıkmakta. “Point Buy” sistemi yerine “Priority” denen bir sınıflandırma sistemiyle oyuncu kendisi için en önemli/önemsiz unsurların bir sıralamasını yapıyor ve buna göre karakterini oluşturuyor. Bu sistem daha önce başka oyunlarda “Ability score’ları yüksek dağıtalım!”, “Magical item ile başlayalım!”, “Hayvanat ırkından niye olamıyoruz?” gibi şeylerle sıkboğaz edilen oyun yöneticileri için ideal, çünkü artık oyuncu yaratım aşamasında kontrol sahibi. İmkan derecelerine göre üç çeşit başlangıç var. En acemi seçenek bile epey becerikli; başka oyunlardaki 1. seviye “ezik karakter” kavramını unutun!

Değişen Ne Var?

Belirtmek gerekir ki; yeni Shadowrun’ın getirdiği bu değişiklikleri olumlu karşılayanlar çoksa da, bir kısım kemik Shadowrun kitlesi tarafından pek beğenilmedi. Point-buy sisteminin ortadan kalkması, Limit kavramının gelmesi, iki arada bir derede büyücüler olan Mystic Adept’lerin kendi deyimleriyle “hakkının yenmesi”  gibi gelişmeler bir takım eski Shadowrun’cılar tarafından “kısıtlama” olarak görüldü. “Neymiş min-max oluyormuş?! Neymiş munchkin’miş?! Shadowrun’ın olayı bunlardır zaten! Ve bunu bizden aldılar…ühü”. Neyse ki eski Runner’lar sadece homur homur şikayet edenlerden ibaret değil. Akıcı hale getirilmiş Büyü ve Matrix sistemi, mükemmel açıklayıcılıkta (ve eğlenceli!) örnekler, Adept’lerin (Mystic olanlarla karıştırmayınız) sonunda “adam olmaları” gibi unsurlara “olmuş” diyenler az buz değil.

Ortada “sınıf” kavramı olmasa da bazı kariyerlerin arketipleştiği gözlerden kaçmayacaktır. Karma, yani bu sistemde Experience puanına en yakın şey, hiç de kolay kazanılmıyor ve “her şeyi yapabilen karakter” yapmayı bırakın, alakasız iki kariyeri aynı anda götürmek bile ciddi planlama gerektiriyor. Eminim başaranlar çıkacaktır ama pek çok sistemde olduğu gibi “jack of all trades, master of none” özdeyişi kulaklarınızda tatsızca yankılanabilir.

Kitaptaki çizimlerin kalitesi adeta “bonus”. Hemen her resim son derece başarılı, üst kalite ve atmosferik. Panoramik sayfalar da cabası (Çizimleriyle ENnie’ye aday oldu zaten). Kurgusal hikayelerin çoğunu da “havaya sokmakta” başarılı buldum.

Shadowrun’ın her şeyden önce simülasyonist yaklaşım sergileyen rol yapma oyunlarından olduğunu bilmelisiniz. Sistem detay vadediyor ve detay talep ediyor. Bazen abartıyor da, inanmayan kapalı alanda el bombası patlaması örneğini okusun.

Her Şey Yolunda mı?

Doğruya doğru; nWoD’un eskisine göre üç kat hızlanması gerektiğini anladığı bir çağda, “fast&furious” yaşanması gereken anların atak, kaçınma ve hasar soğurma aşamalarında yarım saat sürmesi biraz hayal kırıklığı. Bu noktada en büyük tehlike sistemi yürütmeye çalışırken hikaye anlatımı ve rolden ödün vermek. Panik yapmayın. Gerekirse resmi forumlarında bulabileceğiniz sistemi hızlandıran ev kurallarını uygulayın. Veya yeni ek kitabı Run&Gun; bir sürü fazladan opsiyonun yanı sıra oyun mekaniğine modifikasyon önerileriyle de geliyor. İlgilenenler için Digital Toolbox adı altında alphaware content adım adım oyuna alıştırma konusunda bir hayli başarılı. Ayrıca genel olarak her hazır modül, oyun yöneticisininin işini kolaylaştıracak alt başlıklarla dizayn edilmiş. Yönetici Cyberpunk dokusunu kaybetmeden; Matrix alemi, fiziksel dünya (Runner’lar et dünyası der) ve Astral Alem üzerinde bir anda değilse de yavaş yavaş hakimiyetini artırmalı.

Özellikle Shadowrun’ a bu edisyonla girmiş oyuncu ve oynatıcılar (merhaba Shadowrun Returns bilgisayar oyununu oynayıp gaza gelenler, sizi şöyle alalım) komplike sistemlerde tecrübe sahibi olmanız yararınıza olur. Bu saydıklarım konusunda şu ya da bu ölçüde yetersiz olduğunuzu düşünmeyin çünkü elinizde bir koz daha var. Oyuncusuyla oynatıcısıyla oyuna kendini vermek. Bunu başarırsanız bu sistem, bu engin arka plan, bu hikayeler ve bu potansiyelle Shadowrun kendini adayanlara aldığından çok daha fazlasını verecek.

Künye
Tasarımcı: J.M.Hardy, P.M.Andrew Jr, L.Blumenstein, G.Bonnotte, T.Bruno, M.Dyanna, T.Hamelmann, N.Jouen, A.LArge, A.Pavao, S.Ratkovich, M.Wich
Yayıncı Kuruluş: Catalyst Game Labs
Sistem: Kendine Özgü
Çıkış Tarihi: 2013
Tür: Cyberpunk, Karanlık Modern Fantezi
Bu yazı, "Rol Yapma Oyunu Dosyaları" adlı yazı dizimizin bir parçasıdır.

Yorumlar