Sorunlu Oyuncularla Nasıl Baş Edilir – Bölüm 3: Maskeli Sorunlar
Gelelim oyuncu ya da karakterden kaynaklanmayan sorunlara. Oyun grubunun iletişim sorunları ve/veya koordinasyon eksikliğinden kaynaklanan sorunlar, kendilerini başka türlü gösteriyor olabilir. Önceki yazılarda anlattığım sorunların bazıları bu şekildeydi. Şimdi tamamen böyle olanlara geçelim.
DM’lik, masadaki en stresli iştir. Bu yüzden bu stresin altında kırılmamak için iyi iletişim yeteneklerimiz olmalı. Sadece hikayeyi anlatmak değil, masada oturan kişileri idare etmek de gerekli. Yani, oyuncu kendisine haksızlık yapıldığına inandığında hikayenizi umursamayı bırakabilir. Adil davrandığınız konusunda ikna etmek ya da oyunda otorite kurmak arasında iyi bir denge kurmak zorundasınız. İletişim yetenekleri kuvvetli olmayan DM’lerin, çeşitli görünür veya görünmez baskılar altında ezilip oyunu cıvıtması çok mümkün. Benim bile hiç gelmediyse en az yirmi-otuz kez başıma gelmiştir.
Eğer iletişim yeteneklerimiz yeterli seviyede değilse, tabii ki bunun çözümü bunları geliştirmek ve biraz çene suyu çorba yapmayı bilmek. O masadaki en büyük yüke sahip kişi olarak ağzı en iyi laf yapması gereken kişi DM olarak siz olmalısınız. Bunun başka bir yolu yok.Diğer bir konu, hem de aralarında başka bir sorun olarak çıkacak en önemli şey, oyun içi veya oyun dışı inatlaşmadır. Az verilen XP’den, alignment tartışmasından, “o adam öyle yapmaz ki”den, ya da herhangi bir şeyden inatlaşılabilir. Bu sefer, oyuncu rolünü düzgün yapmayı bırakabilir; DM hikayeyi saçma noktalara getirebilir; hatta hikaye içindeki NPC’ler bile karakterlerle çok inatlaştığında olaylar saçma noktalara gelebilir. Doğal olarak hikaye içi inatlaşmaya yapabileceğimiz çok bir şey yok. Öyle olması gerekiyorsa öyle olur. Ama oyun dışı inatlaşmanın hikayeye yansıması durumunda oyuna ara verip derin bir nefes almak, inatlaşmayı sonlandırmak gerekir.
İnatlaşmanın altında anlatmak istediğim ama, kendi paragrafını hak eden konulardan biri, DM’den tecrübeli oyuncunun olması. Kendisi bir şey söylemese bile, yargılandığını düşünen DM, yaşadığı stresten dolayı performans düşüklüğü yaşayabilir. Hele ki her şeye karışmaya başlarsa, oyun kısa sürede alt-üst oluverir.