World of Darkness – Rol Yapma Oyunlarının Gotham’ı
Giriş için kısa bir tarihçe verelim; çat pat bir şeyler bilenler için sonradan kafa karışıklığı oluşturmasın. Öncelikle World of Darkness (bundan sonra WoD olarak kısaltacağım) terimi 1991 yılında White Wolf Yayıncılığın Vampire: The Masquerade kitabından gelmekte. Bunu takip eden diğer oyun sistemleriyle bu kurgusal evren detaylandırıldı. 2004 yılında bilinen ilk WoD’u sonlandırdı ve aynı yıl yeni bir evren kurdu. Evet bu evrenin adı da WoD oldu.
Gelişim hayatını durdurdu diye oyuncuları tarafından da çöpe atılmadı. Eski oyunu sevenler, özleyenler oynamaya devam etti elbette. Farkı belirtmek için Eskisine oWoD, yenisine nWoD (o “old”, n “new” kelimesinden gelmektedir) deniliyor. Artık oWoD evrenine dair geliştirici bir kitap/oyun çıkmayacağı için nWoD’a sadece WoD da denmektedir. Olası sorulara karşı şunu belirtmekte fayda var, oWoD ve nWoD bağlantısız evrenlerdir. İsim gibi bir çok özelliği ortak olduğundan vakti zamanında Dungeons and Dragons’un malum versiyonundaki kavgaların benzerlerini yaşamıştır/yaşamaktadır. D&D deki kavgalar da tam bitmiş değil sadece taraflardan birinin savunucuları çok yaşlandı. Bu son bir kaç cümleyi özellikle WoD ile yeni tanışan okuyucularımız için, olası bir sohbet ortamında hazırlıklı olmaları için yazdım. Bu yazının konusu nWoD üzerinedir (artık WoD).
“…Dinle, sana minnet borçlu olduğumu biliyorum, büyükçe bir borç. Fakat bu davada daha fazla çalışmamayı tercih ederim.Geçen ay aradığından beri olmakta olan tuhaf şeyleri kaldıramıyorum. Bu sabah, sana bu belgeleri yollamak için topladığım sırada üstlerine değişik notlar alınmış ve anlamsız yazılar yazılış şekilde buldum. Seni tanıdığımdan, onları silmek veya yeni bir şekilde yazdırmaktansa ellenmemiş halde bıraktım. Belki sana bir şey ifade eder. Fakat benden bu işle daha fazla ilgilenmemi isteme. Ve beni tehdit etmeye kalkışma. Senin üstlerinle konuştum ve malum kişi bana senin emirlerini daha fazla dinlemek zorunda olmadığımı söyledi.” World of Darkness Core Rulebook ilk sayfadan.
Tema: Modern Gotik
İçinde yaşadığımız dünyayı ele alalım. Bu dünyanın, bir akşam vakti, derin bir deniz üzerindeki yansımasını görebilseydik işte bu WoD olurdu. Dipsiz karanlıkta saklanan gizemler. Hayal meyal belli hatlar ve renkler. Çarpık, karanlık bir çehre. WoD günümüz dünyasını bu şekilde gören bir kurgu evrenidir. Gecelerin daha karanlık, sokakların daha tekinsiz, insanların daha umutsuz olduğu bir dünyayı ele alır. Geceleri anlatılan korku hikayeleri WoD için gerçeklerdir. İnsanlar yalnız değildir, karanlıkta bekleyen varlıklar bulunur. Yukarıdan baktığımızda dünyamıza benzer fakat detaylara inildiğinde farklılaşır. Hikayede geçen kahramanlar bu gizemlere bir şekilde dokunmuş kişilerdir. Hikaye dememin sebebi bu rol yapma oyunu hikayeci (storytelling) bir anlatımdadır. Oynanan oyunlar esasen birer hikayedir.
Bazı oyunlardan bildiğimiz yönelim kavramı burada yoktur aynen günlük hayatımızda da pek olmadığı gibi. Evrensel bir doğru yanlış kavramı olmadığından genelde olaya hangi açıdan baktığınla ilgilenilir. WoD için hikayede oyuncu olsun olmasın karakterlerin bakış açıları önemlidir. Özellikle kitaplarda bu kısım detaylıca verilir. Tüm dünyayı karşısına almış yapılanmaların motivasyonlarını öğrenince onlara da hak verirsiniz. Bu yüzden buradaki hikayeler asla iyi kötü savaşı olamaz.