Yönelim ve Sınıf Seçimlerinin Rol Yapmaya Getirdiği Sınırlamalar
Az önceki iyi savaşçı ve haydutlar örneğine dönelim. Haydutları kazasız belasız, şehir zindanlarına götürecek bir yöntem bulamadınız. Eh, sağ bırakırsanız tekrar silah bulup köyleri yağmalarlar diye düşündünüz. O zaman yapılacak en iyi seçenek adamları ıssız dağ başında kılıçtan geçirmek diye düşünüyorsanız, iyi bir karakter değilsinizdir. Bu sizi etik/sorumluluk sahibi (kuralcı) yaparken moral yönden kötü yapar.
Nasıl diyor Amerikalılar? “Hey dostum, bir kaç yumurta kırmadan omlet yapamazsın öyle değil mi?”
Dünya’da Kuralcı-kötü yönelimin en üst noktası olan bir ülke için, “daha büyük iyilik” adı altında kötülük yapılmasını makyavelist bir biçimde dikte ettiren bir deyimdir. Ancak vicdanı anlamda karakterinizi haklı çıkarmaz. Zira aldığınız emir haydutları durdurup, yakaladıklarınızı yargıya teslim etmek yönündedir. Hatta vicdanı olan bir karakter, sadece “haydutları durdurun” emrini almış olsa bile, sağ kalanların yargısını kendisi üstlenmemesi gerektiğini bilir.
Tabi burada DM’i ve kendini kandırmaya yönelik bazı yöntemler denenebilir. Mesela orkların olduğu bölgeden geçerken, haydutların bir kısmı “yanlışlıkla” serbest kalabilir. Eh, sizin kaçmanız için orklara birilerini yem yapmanız gerekiyordu ya… Yemezler.
Bir başkasını kendi çıkarı için ölüme gönderen karakterler iyi değildir ve temelde cinayetten pek farkı olmaz. İyi karakterler çok daha yaratıcı çözümler bulur, bulmak zorundadır, bulamazsa da aldıkları kararların vicdani sonuçlarına katlanırlar. Belki bu yolculuk haydutların hayatını kurtarıp, kendi adamlarının ölümüne yol açsa da onlar iyilik yolunu seçmiş, ruhları bozunmamış kişiler olarak kalırlar. Pratik bir durum olmayabilir ancak iyilik açısından gereksinimdir.
Sıralama Nasıl Olur?
Örnekler verdik, tarihsel alıntılar yaptık. Bunların hepsinin sonunda şunları söylemek mümkün :
- Oynanması en zor yönelim “kuralcı iyi (lawful good)” yönelimdir. Hem etik yönden tercihleriniz kısıtlanır, hem de moral/vicdani yönden çoğu kararı alamazsınız.
- Oynanması en kolay yönelim “kuraltanımaz/kaotik-kötü (chaotic evil) yönelimdir. Hareketler etik ya da moral yönünden herhangi bir kısıtlamaya tabi değildir. Sınırsız hareket serbestliği sunar.
- Ancak etik / moral eksenlerinden moral kısmı (iyi, nötr ve kötü olan kısım) hareketlerinizi, etik kısma göre (kuralcı/kuraltanımaz) daha çok kısıtlar.
Özetle zordan kolaya ilerlersek:
- Kuralcı iyi (lawful good)
- Nötr iyi (neutral good)
- Kaotik iyi ve kuralcı nötr (chaotic good ve lawful neutral)
- Tam nötr (true neutral)
- Kaotik nötr ve kuralcı kötü (chaotic neutral ve lawful evil)
- Nötr kötü ve kaotik kötü (neutral evil ve chaotic evil)
Şeklinde bir sıralama yapmak yanlış olmaz. Yine de şunu belirtmekte fayda var; hepimiz gerçek insanlarız ve belli yönelimlere yatkınlığımız olabilir. Bu yüzden, kendimize yakın yönelimleri oynamak daha kolay geliyor olabilir. Ancak gerçek hayatta gerçekten iyi biriyseniz, iyi karakterleri daha rahat canlandırırsınız. Buna rağmen iyi yönelimleri oynarken çok daha fazla kısıtlanmış olduğunuz gerçeğini değiştirmeyecektir.