2. Dünya Savaşı Temalı Minyatür Oyunları
“Karar vermek herşeydir! Ve karar verme yeteneğine sahip olmayan bir kumandan, hiçbir işe yaramaz.” Montgomery
WWII dönemi, tarihsel minyatür oyunlarında diğer tüm dönemlere göre daha popüler. Bunun başlıca nedeni, ünite çeşitliliği ve taktiksel zenginlik. Sadece piyade için; piyade, motorize piyade, mekanize piyade, paraşütçü, dağcı, komando, mühendis gibi birçok seçenek mevcut, tanklardan ve toplardan bahsetmiyorum bile! 2. Dünya Savaşı, aynı zamanda “Combined Arms” teriminin ciddi anlamda ilk kez önem kazandığı dönem. Oyunlar da bunu yansıtmak üzerine tasarlanmış. Topçunuz düşmanın siperlerinde kalmasını sağlarken, tanklar saldırının yükünü üstlenmek, piyade ise tankların açtığı boşluğu genişletmek zorunda.
Bu yazıda, Türkiye’de ve dünyada en çok oynanan sistem olan Flames of War’dan biraz bahsedeceğim, ardından diğer tarihsel dönemlerin oyunlarında çok tutulan ancak İkinci Dünya Savaşı açısından FoW’un bir miktar gölgesinde kalmış olan Warlord Games’in WWII oyunu olan Bolt Action hakkında konuşacağım.
Flames of War
“Hiç bir namussuz, savaşı ülkesi için ölerek kazanmamıştır. Karşısındaki namussuzu ülkesi için öldürerek kazanmıştır” Patton
Firma hakkında genel bilgiler vererek başlayalım: Battlefront Games, bir Yeni Zelanda firması ve oyunu tasarlayan, aynı zamanda firma sahibi Phil Yates, Warhammer Panzer Battles oynayanların tanıyabileceği bir isim. Yıllar önce Warhammer kurallarını WWII alanına taşımaya çalışan adamımız, bu işin böyle olmayacağını görüyor ve kısa süre sonra kendi oyununu ortaya çıkarıyor.
FoW’da savaş üç döneme ayrılmış durumda:
- Almanların dünyanın tozunu attırdığı, “Early War” (1939-41),
- Sovyetlerin doğuda, Müttefiklerin Kuzey Afrika’da direndiği, “Mid War” (1942-43),
- Almanların tüm cephelerde geri çekildiği, “Late War” (1944-45).
Oyunda büyük ülkelerin yanında İtalya, Finlandiya, Macaristan gibi daha kısıtlı orduları olan ülkelere de komuta edebilirsiniz. Şimdilik tek eksik bölüm, Pasifik Cephesi. (Not: Oyunda Japonlar var, Early War döneminde Moğolistan’da Sovyetler ile savaşan birlikleri yönetebilirsiniz ancak henüz Japonların Mid ve Late dönemlerinde Amerikalılar ile adalarda çarpışan listeleri oyuna dâhil değil.)
15mm (1/100) Modellerle WWII
“Almanlar saldırırsa savunacağız. Kış gelene kadar saldırmazlarsa biz saldıracak, ve onları paramparça edeceğiz.” Zhukov
Oyunda birimlerinizin iki temel özelliği var; biri “motivation”, diğeri “skill”. Motivation, askerlerinizin ne derece “gözü kara” olduklarını simgeliyor, ağır ateş veya bombardıman altında kafayı kaldırıp yine de ilerlemelerini, kayıplar belli bir oranı aşınca yerlerini terk etmeyip kalıp dövüşmelerini sağlıyor. Skill ise paleti atan bir tankın tamir edilmesini, basit siperler olan “tilki yuvaları”nın kazılmasını ve en önemlisi düşman tarafından zor vurulmanızı etkiliyor. Evet, diğer birçok oyunun aksine, FoW’da askerleriniz ne kadar yetenekliyse o kadar iyi ateş etmiyor, düşman ne kadar kötü gizleniyorsa o kadar kolay vuruluyor.
Peki nasıl oluyor? Nasıl başlıyorsunuz, ilk ordunuzu nasıl oluşturuyorsunuz? Öncelikle azıcık tarih okumanızda fayda var. “Rommel Afrika’da ne öttürmüş… Ben bir Deutche Afrikakorps listesi kurayım!” veya “Stalingrad’da neler olmuş öyle… Dev bir Rus piyade ordusu yönetmek istiyorum.” şeklinde oyuna başladığınızda olay çok daha keyifli oluyor. Diyelim buna karar verdiniz, dediniz ki; “Hacı ben Band of Brothers hastasıyım. Normandiya’da çarpışan bir Amerikan paraşütçü ordusu istiyorum!”
Gidip, Normandiya’daki Müttefik listelerini içeren Late War ordu kitabı olan “Overlord”u inceliyoruz. Overlord kitabında “US Parachute Rifle Company” sayfasını açıp karşımızdaki listeyi inceliyoruz ve buradaki seçenekleri kullanarak bir paraşütçü listesi oluşturuyoruz. Bu liste ile yine Late War dönemi kitaplarından oluşturulan herhangi bir rakip listeye karşı çarpışabilirsiniz ama tabii ki en güzeli, tarihselden şaşmamak ve yine Normandiya’da çarpışmış bir Axis listesine karşı dövüşmek.