Flames of War’da Neler Oluyor?

2. Dünya Savaşı minyatür oyunu olarak Bolt Action ile beraber dünyada en çok oynanan oyun olan Flames of War, geçen yıl oldukça fazla hareketliliğe sahne oldu. 1945 yılında savaşın son dönemlerini ve Almanya’nın bir yandan Sovyetler, diğer yandan Amerika – İngiltere kuvvetleri tarafından işgalini konu alan cephe kitapları yayınlandıktan sonra, yenilikler hiç hız kesmeden devam etti. Burada kısaca, bu dönemden sonra neler olup bitti, Flames of War’u tasarlayan Battlefront firması ne gibi yenilikler getirdi, bunları özetleyeceğim. Böylece Flames of War ile ilgilenen ama son dönemdeki değişimleri tam olarak takip edememiş kişiler hızlı bir güncelleme almış olur.

Almanya’nın işgalini anlatan cephe ve ordu kitapları hakkındaki eski yazılarıma şu linklerden ulaşabilirsiniz:

Almanya’yı İşgal Eden ve Savunan Ordular #I – Batı Cephesi Almanya’yı İşgal Eden ve Savunan Ordular #II – Doğu Cephesi

Team Yankee

İlk ciddi yenilik, bir alternatif tarih oyunu olan ve 20. yüzyılın sonlarında Sovyetler Birliği önderliğindeki Varşova Paktı ve ABD liderliğindeki NATO arasında çıkan 3. Dünya Savaşı’nı konu alan Team Yankee idi. Aslında Battlefront firması daha önce de 2. Dünya Savaşı dışında birçok çatışmayı konu alan oyunlar ve cephe kitapları yapmıştı. 1. Dünya Savaşı temalı Great War, Arap-İsrail savaşlarını konu alan Fate of a Nation ve Vietnam Savaşı’nı konu alan kitaplar çıkmış, bu savaş ve cephelere yönelik minyatürler yapılmıştı. Ancak bu kitapların ve dönemlerin hiçbiri için standart Flames of War kuralları dışına çıkılmamıştı.

Birimlerin nasıl hareket edeceği, atışların nasıl yapılacağı ve ordu listesi formatları değişmemişti. Team Yankee bu açıdan tamamen bir yenilik getirdi, oyun Flames of War’dan tamamen farklı bir oyundu. Benzerlikleri olsa da oyun mekaniklerindeki değişimler onu “Flames of War’dan farklı, yeni bir oyun” diye tanımlamamız için yeterliydi. Team Yankee’de birimler artık çok daha hızlıydı ve oyun, Flames of War’daki piyade-zırhlı dengesinin aksine, dönemin havasına uygun olarak zırhlı birliklerin, tankların ve helikopterlerin savaşına dönüşmüştü.

Team Yankee ile artık Sovyet T-72 tanklarının Batı Almanya’ya saldırdığı, NATO kuvvetlerinde görev yapan Amerikan M1 Abrams tanklarının da onları durdurmaya çalıştığı çatışmaları canlandırabiliyoruz. Ana kural kitabında Sovyet ve Amerikan kuvvetlerinin detaylı ordu listeleri var. Team Yankee için ilk çıkan ordu kitabı “Red Thunder” Sovyet birliklerine yoğunlaştı ve Afganistan’da çatışmış deneyimli paraşütçü birliklerini Sovyet listelerine ekledi. Sonrasında NATO’da görev yapan İngiliz ve Batı Almanya birlikleri için de “Iron Maiden” ve “Leopard” kitapları çıktı. Bunlarla beraber Chieftain ve Leopard tankları ve daha birçok zırhlı aracın modelleri de geldi. Karşıt tarafa yönelik Varşova Paktı bünyesinde çarpışan Doğu Almanya da unutulmamıştı, kısa zamanda “Volksarmee” kitabı geldi. En son da, Amerikan ordusunu detaylandıran, Hummer gibi daha hafif unsurların da listeye eklediği “Stripes” kitabı çıktı. Team Yankee artık Flames of War’dan farklı bir kanalda tam gaz yoluna devam ediyor ve 3. Dünya Savaşı meraklılarına bolca malzeme veriyor.

Flames of War’da Yeni Versiyon: V4

Ve Flames of War camiasında sonunda beklenen, bir süredir duyurulan şey de nihayet gerçekleşti; Flames of War 4. versiyon kurallar ile karşımıza çıktı. Aslında Flames of War versiyon değişimleri genelde büyük yankı uyandırmaz. Önceki değişimlerde, oyunun mekanikleri genel hatlarıyla aynı kalırdı, çok eğreti bulunan kurallar törpülenir, bazı birimlerin özel kuralları değiştirilir ve oyun sisteminde ufak oynamalarla versiyon değişimi tamamlanırdı. Evet, önceden böyleydi ancak V4’te bambaşka bir şey oldu. Bir süredir insanların tahmin ettiği şey başlarına geldi ve Battlefront, Team Yankee kurallarını neredeyse doğrudan Flames of War’a uyarladı.

Pek de iyi hazırlanılmadan yapılan bu değişim birçok kişinin tepkisini çekti. Aslında yeni kurallara alışmak zor değildi ancak esas problem, Team Yankee nasıl farklı bir oyunsa, Flames of War V4’ün de Flames of War V3’ten tamamen farklı, bambaşka bir oyun haline gelmesiydi. Artık tüm oyun sistemi değişiyordu, konuya uzak olanlar için basitçe özetlemek gerekirse futbol federasyonunun “artık oyuncular elleriyle de topa mühadale edebilir” kararı verdiğini düşünün. Birçok kişi, gerekli düzenlemeler yapılana kadar bir süre daha V3 oynamaya devam etti.

Bir diğer problem, V3 ordu listelerinin V4 ile pek de uyumlu olmamasıydı. Yeni kurallar ile örneğin topçu bombardımanları artık yerinde sabit kalan, siper içindeki piyadelere karşı eskiye göre çok etkili. Ancak bir tank grubu artık en ağır toplarla bile bombardımana tutulduğunda pek kayıp vermeden yola devam edebiliyor. Bu ve bunun gibi birçok örnek, oyuncuların ordu listesi oluştururken alacakları kararları ciddi anlamda etkiliyor. Fakat şöyle bir problem var, Flames of War’da onlarca ordu listesi kitabı var ve bunlar hep V3’e göre puanlanmış durumda. Konuyu fazla uzatmayacağım ancak forumlarda bu geçişin hazırlıksız yapılmasıyla alakalı çok ciddi tartışmalar döndüğünü söylemekle yetineyim.

V4 ilk olarak Mid War’a yöneldi ve ilk ordu listeleri 1942-1943 dönemi Kuzey Afrika çatışmaları için geldi. İngilizler için “Desert Rats” ve Almanlar için “Afrika Korps” kitapları çıktı, El Alamein gibi muharebeler mercek altına alındı. Bu fena bir haber değil çünkü Mid War çok uzun süredir Flames of War tarafından yatırım görmüyordu. Amerikalılar için, Kuzey Afrika’da ilk çarpışmalara giren 1. Tümen’e ithafen “Fighting First” kitabı da gecikmedi. Yakın zamanda İtalyanlar için de bir kitap çıkacak ve yaz dönemine doğru Rusya cephesi kitaplarının çıkması bekleniyor.

Bu Sene ETC’de Neler Olacak?

Gelelim ETC konusuna. Bilmeyenler için, European Team Championship minyatür oyunlarının dünya şampiyonası gibi düşünülebilir. ETC, Flames of War düzenleme kurulu, 2017 yılında V3 kurallarını kullanmıştı ancak 2018’de kesin olarak V4’e geçileceği kararlaştırıldı. Kısacası insanlar sevse de sevmese de dünyanın en prestijli turnuvası V4 formatında yapılacağı için herkes yeni kuralları öğrenmek için kolları sıvadı. Üstüne, 2018’de turnuva Early War (1939-1941) döneminde geçecek. V4’e hiç uyumlu olmayan Early War ordu listeleriyle nasıl bir turnuva geçecek gerçekten tam olarak kestiremiyorum ancak herkes bir konuda hemfikir; bu seneyi atlatalım, seneye her şey daha güzel olacak. Çünkü 2019’da hem V4 kuralları iyice oturmuş olacak, hem de turnuva tam V4’ün doğrudan odaklandığı Mid War döneminde geçecek.

Bana sorsalar 2018 ETC’de Flames of War’u boşverip doğrudan, hem kuralları iyi düzenlenmiş hem de şimdiden birçok kitabı çıkmış olan Team Yankee oynanmasını isterdim. Ancak düzenleme komitesinin bir bildiği vardır diyor ve fazla uzatmıyorum. 2016’da ilk kez Türkiye Flames of War takımı ETC’de yarışmıştı, 2017’de çeşitli sebeplerle pas geçildi. 2018’de ise bir kez daha takım kurulması ve turnuvaya katılınması gündeme alındı. Ben dahil birçok oyuncu ETC Flames of War 2018 takımına girmek için İzmir ve İstanbul’da yapılan turnuvalarda mücadele ediyoruz. Bu senenin kaptanı İstanbul’dan Ahmet Ilpars olacak.

Flames of War dünyasında olup bitenler özetle böyle. V4’ün ilk süreci çok sancılı olsa da bir şekilde artık Flames of War hayatının bir gerçeği. Oyuna yeni başlayacaklar için ise kötü bir haber yok, V4 için yeni cephe kitapları ve ordu listeleri çıkmaya başladı, daha da fazlası gelecek. Siz de benim gibi, Normandiya veya Market Garden’dan ziyade Stalingrad veya Kuzey Afrika çatışmalarının meraklısı iseniz V4 tam da size hitap ediyor.

Bir sonraki yazıya kadar oyuncak askerlerle oynamaktan uzak kalmayın. Görüşmek üzere…

Yorumlar

  • ibrahim erol

    Çok güzel özetlemişsin abi, eline sağlık.