X-Wing Miniatures Strateji Rehberi – 1: Gemi Türleri
Yeni bir X-Wing yazısı ile merhabalar. Bu yazı ile başlayacak serimizde size X-Wing Miniatures oyununda strateji geliştirmek, satın alacağınız gemileri belirlemek ve elinizdeki gemileri galaktik iç savaşta daha verimli kullanmak için ipuçları vereceğim. Bu seride yazılanların bir kısmı kişisel deneyimim olacak. Kalan bilgiler ise oyunun teorisini iyi analiz etmiş ve bunu nette paylaşmaktan çekinmeyen dünya şampiyonu Paul Heaver gibi ustalardan çeviri olacak.
Gemi Tipleri
Büyük ustamız Paul Heaver, X-Wing oyunundaki gemileri üç tipe ayırıyor: Jouster, Arc-Dodger ve Turret. Bu terimlerin tam çevirisini yapamadığım için bundan sonraki yazılarda da böyle kullanacağım ama sırıtmayan bir çeviri bulursanız kullanmam için özelden belirtebilirsiniz. Bu üç tipin en güzel özelliklerinden birisi aralarında bir taş-kağıt-makas ilişkisi olmasıdır. Bu ilişkiyi aşağıda detaylıca inceleyeceğiz.
Jouster
“Jouster” tipi gemilerin temel özelliği sınırlı manevra kabiliyeti ve puanına göre yüksek atış gücüdür. Hayatta kalmaları ya yüksek defans zarlarına (Mesela TIE-Fighter) ya da çok sayıda kalkan ve gövde puanına (Mesela B-Wing) sahip olmalarına bağlıdır. Bu gemilere “Jouster” denmesinin temel sebebi rakip gemi ile karşı karşıya ve yaklaşarak ateş ederken diğer tür gemilere karşı daha avantajlı olmasıdır. “Jouster” gemilerinin yapabilecekleri aksiyonlar sınırlıdır (genelde focus ve target-lock, bazı şanslı gemilerde evade ve barrel roll) ve bu yüzden pilot stresi ve asteroid gibi aksiyon almayı engelleyen durumlardan çok az etkilenirler.
“Jouster” gemilerin kullanımında fiyat/performans oranı çok kritik olduğundan genelde bu gemilerin puan olarak en ucuz pilot tipleri seçilir. Düşük puan aynı zamanda düşük pilot yeteneği demek olduğundan bu gemiler daha yüksek pilot yeteneğindeki gemilere karşı hareket kesici olarak kullanılabilirler. (Bunu sonraki yazılarda anlatacağız.)
Örnekler: X-Wing, Z-95, B-Wing, TIE Fighter, Lambda Shuttle
Arc-Dodger
“Arc-Dodger” gemiler yüksek manevra kabiliyeti ve yüksek atış gücüne sahip fakat çok kırılgan gemilerdir. Temel mantıkları sürekli olarak rakibin önündeki ateş edilebilecek alandan uzak durup rakibi yanından veya arkasından vurmaktır. “Arc-Dodger”ların aksiyon tipleri boldur ve aksiyon ekonomileri çok önemlidir. Barrel Roll ve Boost gibi aksiyonlar olmazsa olmazlarıdır. Stres kaldırıcı yeşil manevraları bol olsa da rakiplere çok fazla pilot stresi veren listelere karşı tehlikeli durumlara düşebilirler. Doğru geliştirme kartları (Mesela Push the Limit, Auto-Thrusters ve Stealth Device) ve doğru manevra ile rakibi canından bezdirme potansiyelleri çok yüksektir.
Arc-Dodger gemilerde rakipten sonra hareket edip ona göre aksiyon almak kritik olduğundan pilot yeteneği çok önemlidir. Arc-Dodger gemiler genelde en iyi pilotlar + Veteran Instincts gibi yetenek arttırıcı kartlarla kullanılır.
“Arc-Dodger”lar, “Jouster”lar ile karşılaştıklarında genelde daha avantajlıdırlar. “Turret”ların ateş edemedikleri kör noktaları olmadığından dolayı onlara karşı zorlanabilirler.
Ör: TIE Interceptor, TIE Phantom, Starviper, A-Wing
Turret
Turret gemilerinin ayırt edici özelliği sadece önlerine değil 360 dereceye ateş edebilmeleridir. Büyük bir çoğunluğu büyük gemilerdir ve düşük defanslarını yüksek kalkan ve gövde puanları ile kapatırlar. 360 derece ateş edebilmenin karşılığı “Jouster”lardan daha kötü fiyat/performans oranına sahip olmak ve “Arc-Dodger”lara göre daha kötü manevra yapmaktır ve Turret gemileri kullaılırken bu iki detaya dikkat etmek gerekir.
“Jouster” gemiler düzgün kullanıldıklarında “turret”lar için ciddi sıkıntı yaratırlar. “Arc-Dodger” gemiler ise girebilecekleri kör bir nokta olmadığı için “turret”lara karşı ciddi sıkıntı yaşayabilirler.
İlerki yazılarımızda bu gemi türlerinden oluşturulabilecek listeleri, düzgün manevra ve aksiyon kullanımını ve stres yönetimini anlatacağız.
Bütün kahraman takipçilerimize iyi oyunlar!