Geek Terminoloji – Teen Slasher Nedir?
Bir korku alt türü olan “teen slasher” terimi kabaca bir tabirle, bir grup gencin izole bir ortamda esrarengiz bir katil tarafından teker teker ve oldukça kanlı bir şekilde öldürüldüğü filmleri anlatmak için kullanılır. “The Texas Chainsaw Massacre” (1974) ve “Carrie” (1976) gibi hikayenin kahramanlarının ergen olduğu filmlere rağmen, teen slasher türünün miladı 1978 tarihli John Carpenter klasiği “Halloween” olarak kabul edilir. John Carpenter’ın amatör çekimleri, düşük bütçesi ve yine Carpenter tarafından bestelenen tüyler ürpertici piyano melodisi “Halloween”i öncülerinden ayırmaktadır. Teen slasher filminin örneklerinden bahsedeceğiz, ancak öncelikle türün özelliklerine bir göz atalım.
Bir Filmi Teen Slasher Yapan Nedir?
Bu alt türün, korku türüyle örtüşen başlıca özelliği, esrarengiz bir katil ve öldürülmekten kaçmaya çalışan ancak genellikle bunu başaramayan kurbanlar içermesidir. Ancak diğer korku filmlerine göre “slasher” filminin karakterleri ayırt edici özelliklere sahiptir. Katil tek bir kişidir (çoğunlukla erkek) Bu kişi çbüyük ihtimalle yok edilemezdir. Çoğunluğu öldürmekten keyif psikopatlardan oluşsa da intikam gibi güdülerle cinayet işleyen katillere de rastlanabilir. Kurbanlar ise gençlerdir. Genellikle lise, yaz kampı, öğrenci yurdu gibi izole yerlerde bulunan bu gençler, katil tarafından korkunç derecede yaratıcı bir biçimde öldürülürler. Bu korkunç durumdan kurtulan kişi ise hemen hemen her zaman bir kadındır.
Teen Nedir? Slasher Nedir?
Teen slasher türünün kökeninden önce, en az sinema tarihinin kendisi kadar eski olan slasher türünden bahsedelim. Bazı eleştirmenler “slasher” film türünün kökenini 19. yüzyılın sonlarında Grand Guignol Tiyatrosunda gösterilen oyunlar olarak gösterirken, bazıları ise iç organların gösterildiği Maurice Tourneur imzalı “The Lunatics” (1912) gibi filmleri referans olarak almaktadır. Suç yazarı Mary Roberts Rinehart’ın korku türü üzerinde büyük etkisi vardır. Özellikle yazarın “The Circular Staircase” (1908) adlı romanının sinema uyarlaması olan “The Bat” (1926) filmi, uzak bir malikanede kalan konukların yarasa maskeli bir katil tarafından teker teker öldürüldüğü senaryosuyla “slasher” alt türünün ilk örneklerinden biri olarak kabul edilebilir. Aynı şekilde bir kolej yurdunun eski sakinlerinin dışladıkları bir kız öğrenci tarafından intikam amacıyla dolaylı yollardan da olsa öldürüldüğü George Archainbaud’un “Thirteen Women” (1932) filmi de “slasher” türünün öncülerindendir.
1960’lara gelindiğinde ise Alfred Hitchcock’un “Psycho” (1960) filmi dönemin yapım şirketleri tarafından hoş karşılanmayan şiddet ve cinsellik dolu sahneleri ve izleyicileri geren müzikleriyle slasher türüne kimlik kazandırdı. O dönem çekilen William Castle’ın “Homicidal” (1961) ve Richard Hillard’ın “Violent Midnight” (1963) filmleri de içerdiği kanlı cinayet sahneleriyle slasher filmlerde bulunan pek çok elementi barındırıyordu. 1960’lar ve 1970’lerde bu alt türde çok sayıda film çekildi. Özellikle “Psycho” filminden etkilenen “Taste of Fear” (1961), “Maniac” (1963), “Paranoiac” (1963), “Nightmare” (1964), “Fanatic” (1965), “The Nanny” (1965), “Hysteria” (1965) ve “Crescendo” (1970) gibi filmler slasher türünü ayakta tuttu.
1970’lerin sonlarına doğru slasher’dan bir alt tür daha doğdu: “Teen Slasher”. Kimine göre o dönem çocuklarını suç, uyuşturucu ya da kötü arkadaş gibi şehrin kötü etkilerinden korumak amacıyla şehirleri terk edip banliyölere yerleşen zengin ailelerle alay etmek amacıyla, kimilerine göre ise orta sınıf Amerikan rüyası ya da sevecen ve destekleyici burjuva aile yapısına duyulan arzu sonucu ortaya çıkan bu alt tür, kısa zamanda kabul gördü. Bu filmlerde tehlikede olan gençler ailelerinden hiçbir şekilde yardım almamaktadır. Bunun nedeni ebeveynlerin çok meşgul olması, kendi problemleriyle uğraşmasıdır. Hatta çocuklarıyla ilgilenen ve onlara şefkat gösteren ebeveynler bile yetersiz, dikkatsiz ve çocuklarının problemlerinden bihaber durumdadır. Hal böyle olunca gençler de çaresiz yetişkin rolünü üstlenmektedir. Hatta bazı filmlerde gençler ebeveynlerinin yaptığı hataların cezasını çekmekte veya ailelerin yarattığı canavarlarla mücadele etmek zorunda kalmaktadır.
Hikayenin yetişkinleri haline gelen bu gençler hemen hemen her zaman uyuşturucu ve seksle ilişkili haldedir. Filmde kurtulan yegane kişi ise (ki bu genellikle kızdır) içki içmeyen, seks yapmayan, çekingen kişidir. Bu durum kimilerine göre hippi yaşam tarzına yapılan muhafazakar bir eleştiri olarak kabul edilirken, tutucu çevreler ise bu filmlerin içerdiği şiddet ve seks içeriği yüzünden teen slasher türüne tepkiliydi.