Kahramangiller

The Force Awakens İncelemesi – Ağzı Olan Konuşuyor

Kapak görselini, Kylo’nun kılıcına laf eden zevat takkeyi öne koyup bir düşünsün diye koydum.

Önceden uyarıyorum okuyunca RERÖRERÖ yapacaksınız, baştan şu konularda anlaşalım:

1- Star Wars gibi hem geniş hem derin bir markanın bütün hayranlarını aynı anda memnun etmek mümkün değil.  Filmden beklentileri yüzünden ofsaytta kalan bir kısım zevatın, “NASSSSIL DA BENİM BEĞENMEYECEĞİM FİLMLER YAPILIR!!” konulu boş beleş fikriyatına itibar etmeyin.

2- Genişletilmiş Evren (kısaca EU) insanlık dışı bir külliyat. Orijinal seride yer alan karakterlerin hepsinin sonraki hayatı dolu dolu yazıldı çizildi. Yetmedi herkes evlendi çoluk çocuğa karıştı, çoluk çocuğun da hikayeleri de yazıldı çizildi. Çekilecek film ya herro ya merro, bir şekilde genişletilmiş evreni yeniden yazacaktı bundan kaçış yoktu. Bu arada artık ben de eski külliyata efsaneler diyeceğim, yeniyi kabullendim.

3-Amerikalı yapımcılar her zaman Amerikalı tüketiciyi söğüşlemeye odaklanır, çünkü en iyi Amerikalı tüketiciyi tanırlar. Diğer ülkelerden gelecek paraya sürpriz yumurta oyuncağı muamelesi yaparlar. Amerika’da çekilen film önce Amerikalıların hassasiyetlerini gözetecek, bu normaldir. Türkün kendi filmini çekmemesi anormal onu düşünmek lazım.

Anlaştıysak Yürüyorum.

BB-8 bunu beğendi

BB-8 kabul ettiğine göre devam edebiliriz

Filmi özet geçip tek tek detay sayarak ahalinin (yani siz hepiniz) zekasına hakaret etmeyeceğim. Memlekette pop kültür eleştiri sitesi patlaması var, 2-3 yıldır tonla laf edildi. Elbet her biriniz belli seviyede detay tartar hale geldi. Ondan sadece şahsi fikirlerimle doğrudan alakası olan konulara değineceğim.

Reboot yapsalar “BU STAR WARS DEĞİL” olacaktı, olabildiğince benzerini yaptılar “YA BU AYNISI OLMUŞ” oldu. Herkesi aynı anda memnun etmek mümkün değilse, bir sonraki seçenek olabilecek en çok kişiyi memnun etmektir. Hem prequellere, hem de geçen 10 yılın türlü çeşitli rebootlarına bakarsak, en fazla insanı aynı anda memnun etmenin yolu ani değişikliklere gitmemektir. Filmi incelediğimizde arkasındaki ana formülün bu olduğunu görüyoruz. Hikaye akışının şeması ilk filmle aynı ve hikayenin öğeleri EU’dan devşirme.

Evet hikayede boşluklar var, hatta bir kısmı hakikaten dertli tasalı boşluklar, ama insanların hikayenin arka planı ve gösterilmeyen tarihine dair boşluk uydurması çok saçma. Hikaye olması gerektiği gibi, EU’nun bir yeniden yazımı gibi okunursa bu hikaye boşluklarını uydurmaya mahal kalmıyor. Ortada duran hazır yazılı malzemeyi ele alıp, üzerine düşünmüşler, belli başlı dönüm noktalarını yeniden yazmışlar. İskelet olarak kullandıkları malzeme detayların arasından görünüyor. Bu kadar çok hazır malzemeden derlenen hikayede bu uydurulan cinsten boşluklar olması saçma. Gösterilen hikayedeki önemli mevzuları da elbet gelecekte bir şekilde açıklamaya bağlayacaklardır.

Her şeyi filmlerde bağlarlarsa çizgi romana, kitaba, çizgi filme neyin hikayesini yazacaklar? Yahu geçen gün bilgisayar oyunundan hayvan gibi spoiler çıktı. Belli ki hikayeyi medyalar arasında dağıtıp kapitalist çakallığı yapacaklar. Hiçbiri olmasa bile bunun disk satışları var, 3-4 saatlik extended editionlar falan izlenecek daha. Bir de bu yan ürünlerin kalitesi eskisi gibi komple ortaklara emanet edilmez, hepsinin üretimi en ince ayrıntısına kadar merkezden idare edilir. Bu çapta bir operasyon için çok iyi üst seviyeden planlama lazım, onun için de taşıyıcı görevi gören filmin bazı yazılmış ama gösterilmemiş kısımlara sahip olması büyük avantaj sağlar.

BU ÇİZGİ ROMANLARA NE YAZILACAK?

BU ÇİZGİ ROMANLARA NE YAZILACAK?

Filmin bu halinin çok kötü olduğunu iddia edenleri sağduyuya çağırıyorum. Gerçekte şuursuzluk içinde çekilen ilk filmi incelediğimizde,  sonraki filmlerin konusunu bilmenin avantajı ile baktığımız için pek çok ayıbın üstü kapanıyor.  Devam filmleri olmasa ilk film büyük ihtimalle “Dünyayı Kurtaran Adam” ile aynı duruma düşer, tutarsızlıklarına gülünen ama kafa açan komikli film olurdu. Diğer iki filmde gelen açıklamaları ve cevapları hafızadan silmezsek, ilk filmin aslında ne kadar uydurma olduğunu göremeyiz. Filmi açıp “Hadi göster.” desen gösteremem, çünkü ben de devam filmlerini hafızamdan silemiyorum, ama bu lafı edebiliyorum çünkü hikayenin detaylarının çekim sırasında ve post-production’da uydurulduğu tarihsel bir gerçek. Biz 97 gösterimi ve sonrasında izleyenler olarak çok şanslıyız çünkü Lucas ilk filmdeki saçmalıklarına kılıf uydurmak için 5 film daha çekebildi. Plot hole listeleyip atar gider yapan tayfa rahat olsun. Hele bir üçleme bitsin ondan sonra bakarız.

Yorumlar

  • Sercan Bişkin

    Filmle ve Star Wars evreniyle ilgili çok hoş bir yazı olmuş gerçekten. Ben filmi izleyip beğenmeyenler arasındayım. Filmi izledikten sonra sinemadan çıkıp filmdeki mantık hatalarını yazmıştım. Burada paylaşmak isterim. Benim fikrim tabi bunlar 🙂

    – Öncelikle senaryo hiiç yaratıcı değil. Luke bunalıma girmiş de inzivaya çekilmişmiş. Ulan evrende tek Jedi sen kalmışsın, galaksi yanıyo, Direniş fellik fellik seni arıyo, bu neyin atarı böyle? Ergen misin sen çekip gidiyosun?

    – Ergen demişken, “kötü adam karizması” denilen birşey yok bu filmde. Kylo Ren denilen kötü adamımız kaskını çıkarana kadar vasat, hatta fena olmayan bir yapımla karşı karşıyayım sanıyordum ki, kaskını çıkardığı anda ergen tipi ve tripleriyle, kafa karşıklıklarıyla ve aydınlık-karanlık kararsızlığıyla kendini rezil eden, “bu mu len galaksinin en güçlü adamı?” dedirten biriyle karşılaştım. Bunun bi de ortaçağ zamanındaki kılıçlar gibi bir lightsaber’ı var. Arkadaş görüntü iyi güzel artistik de, onun kenarlarından çıkan da ışın, sallarken bi tarafını keser insan onunla, ne gerek vardı böyle şaklabanlıklara?

    – Rey karakteri.. Tamam Direniş’in rastgele denk geldiğini, ve hiçbir soy bağlantısı yokken Force’un gelip de bu kızı bulduğunu kabul edelim. Hadi son kalan Jedi Luke Skywalker’ın ışın kılıcının bu kıza geçmesi gerektiğini de kabul edelim. Peki o elleri kolları bağlıyken odadan çıkmak için Stormtrooper’a “ellerimi çöz kapıyı da aç gideyim” demesiyle Force’u kullanması nedir? (pencereyi de açık bırak, hava girsin içeri) Jedi’lar bile yıllar süren eğitimlerden geçerek Force kullanımında ustalaşıyorlar, bu kız 1 saatte “Mind Trick” atmayı nerden öğrendi de “az kuru az pilav çek usta” der gibi Stormtrooper üzerinde Force kullanabiliyor? Al sana yaptık oldu örneği. Sahneyi izlerken herhalde bizden biri içeri sızdı da kılık değiştirdi dedim ama, değilmiş.. Kızın orda kurtulması lazım ya, yoksa bu boktan senaryo parçalarını birbirlerine bağlayamazlar. Ha bi de kızın Kylo Ren tarafından sorguya çekilmesi esnasında galaksideki en güçlü adam olan bu şahıs karşısında Force yarıştırması da apayrı bir saçmalık.

    – Rey hayatı boyunca hurdacılık yaparak geçinmiş bir kızımız. Anladık güzelsin de, sen koca koca uzay gemilerini kullanacak bilgiyi nerden kaptın, daha önce içinde hiç bulunmadığın gemilerin hangi kapısını hangi kablo açıp kapatacak bunun bilgisine nasıl sahip oluyorsun?

    – Rey’in Millennium Falcon’un koltuğuna oturur oturmaz usta pilot kesilmesi. Bu gemi tee Han Solo’nun gençliğinden kalma, o zamandan bu zamana hiç mi daha iyi gemiler yapılmadı, First Order TIE Fighter’larının teknolojisini hiç mi geliştirmedi de manevra kabiliyeti ve hızı bu külüstür ve 20 kat büyük boyutlu Millennium Falcon’dan aşağı kaldı?

    – Rey ile Finn.. Mecbursunuz değil mi iki tane yeni tanışmış karakteri o kadar patlama çatlamanın koşuşturmanın arasında birbirine bağlamaya, aşık etmeye? Ergen filmi yapacaz diye bu kadar kasılır mı?

    – Han Solo, Chewbacca ve Finn’in tek bir külüstür gemi ile (evet yine o gemi) koskocaaaa gezegen büyüklüğündeki ve Death Star’ın kat kat büyüğü olan Starkiller’ın kalkanında “ışık hızı” ile geçmesi ve inin cinin top oynadığı üsse sızması.. Bunları durduran gören hiç kimse yok. Ellerini kollarını sallaya sallaya içeri girdiler. İçerde Rey boş durur mu; o koridor senin bu koridor benim dolanır durur. Ulan burda bile sokakta mobese var her hareketimiz izleniyor, Starkiller’da nasıl kimse görmez sizi? Starkiller’da hiçbir Stormtrooper’a nasıl yakalanmazsın? Gideceğin yolu koridorları nasıl biliyosun? Tabelalar mı var bizim göremediğimiz? Kenara köşeye saklanarak düşman üssüne sızma muhabbeti eskimedi mi? Eskimediyse bile mantıksız kullanmayın artık şunu.

    – Finn karakteri tesisatçıyım dememiş miydi Han Solo’ya? Hadi tesisatçı değil asker olsun, kabul, fakat basit bir askerin, daha ilk savaşına çıkmış ve görevinden direkt sıvışmış bir askerin First Order’ın en güçlü uzay üssü olan Starkiller’ın gezegenleri yok edebilen silahının zayıf noktasının yerini bilmesi ne kadar mantıklıdır? Ha bir de bu zayıf nokta niye dışarda duruyor? O da ayrı mesele..

    – Finn ve Rey’in ne hikmetse hayatlarında ilk defa ellerine aldıkları Lightsaber’ı kullanırkenki kılıç ustalığını sinemada izlerken göz yaşlarımı tutamadım, ayakta alkışlarken coşkudan gözlerim karardı, bayılmışım..

    -Filmin sonundaki kapışma.. Beni benden aldı. Biri eski stormtrooper, tesisatçı olduğunu beyan etmiş bir mal; gider Sith Lordu ile kapışır (ki kendisi kişiliğini bulamamış ergenlik çağında bir velet, evet galaksinin en güçlü adamlarından biri bu, yansın böyle galaksi..), kılıç ustası olması gereken bu Sith ergeni karşısında d’Artagnan kesilir ve Kylo Ren’i yaralar.. Yetmez! Ötekisi de dediğim gibi hurdacılıkla geçimini sağlayarak büyümüş, mali durum olarak fakir, Force bakımından zengin, bütün hayatı çöl gezegeni olan Jakku’da geçmiş bir kızımız. Bu kardeşimizin lightsaber’ı Kylo Ren’den evvel kendine çekmesini anlarım. Fakat Finn gibi kılıç ustası kesilip yıllarca force ve lightsaber eğitimi almış Kylo Ren’e kafa tutar, bir de ölümcül şekilde yaralayarak bu işten sıyrılırsa, o vakit bu filmin ne mal olduğu ortaya çıkar.

    – Kylo Ren sondaki kapışmada nasıl oluyor da hiç Force kullanmıyor? Arkadaş karşında iki tane zayıf insan evladı, ne iş yaptıklarını tekrar söylemeyeceğim de, bir “Force Choke” atsa ikisini birden iki saniyede haşat eder. Niye kılıç dövüşüne giriyorsun? Mal mısın sen? Ama yok, Kylo Ren’in bir şekilde(!) yenilmesi lazım, kimle dövüşürse dövüşsün, ne önemi var değil mi? Mantıklı bir senaryo bağlamıyoruz sonuçta, Star Wars neymiş ki, eskiden öyle süper kaliteli bir yapım mıymış ki hürmet edelim adına, güzel senaryolu ve mantık hatasız bir filmle hayranlarını mutlu edelim?

    – Ayrıca filmin klasik bir son “Boss Fight” ile bitmesini son derece klişe buldum, ki bu sahne tipi artık filmlerde kullanılmamalı. Oyunlarda bile vazgeçildi bu klişeden, siz de vazgeçin, yeter. Yaratıcı olun. Bak ıkınmışsınız bir sonraki filme açık kapı bırakalım diye ama olmamış, zaten bu filmde senaryo gidişatı diye bir şey yok, bir de zorlama bir final yapıyorsun.

    Kısacası bu film, karakterlerin diyaloglarındaki zayıflıklar olsun, senaryodaki mantık hataları ve zorlama kısımları olsun Star Wars serisine ve bu serinin hayran kitlesine, dahası sinema severlere bir hakarettir. Filmin son 10 dakikasında “nolur bitsin artık bu eziyet” dedim.

    Kısacası, olmamış Disney, keşke sizin ve J. J. Abrams’ın gözünü para bürümeseymiş de el atmasaymışsınız şu güzide seriye. George, sana da kırgınız haberin olsun..

    Ek olarak şunları söyleyeyim:

    Eu’danki verilere dayanarak bazı şeyleri açıklanmamış olarak
    önümüze atılması fikrini evet kabul ediyorum fakat bunları seyirciye aktarırken
    damdan düşer gibi ve über tesadüflerle bağlamaya çalışmak.. işte burada bir
    sorun var.

    Kylo ren karakterinin dönüşümü ise.. sith-jedi karmaşası
    yaşayan bir güç kullanıcısı bu ikilemdeyken bu denli güç kazanamaz. Gücün kontrolü
    için tarafını seçmek ve sıkı sıkıya bağlı olmak gerekir. Kylo ren’in ergen
    olması anlaşılabilir, adamın geçmişi ve soy ağacı güzel hazırlanmış, fakat
    önümüze sunulan karakterin galaksinin en güçlü adamlarından biri
    olduğunuhatırlatayım. Bu adam hangi amaca tutnarak güce doğru ilerliyor? Ortadan
    giderek değil, orası kesin. Bu denli güçlü bir sith lordunun hareketlerinde
    biraz daha tutarlı olması gerektiğini ben dahil pek çok kişi düşünüyor. Yani eli
    mahkum, çok güçlü bir sith lordu varsa ortada, bu kişi lord olacak aga, başka
    çeresi yok. Karizma olacak. Senaryoda çeşitlendirme yapmak, baharat katmak
    istiyosan bu kısmı çok eşeleme artık, başka yerlere yönel, ne bileyim, Rey ile
    Fin’in hikayelerini bu senaryoya daha sağlam bir şekilde aktar mesela. Kylo Ren
    muhabbetine bu kadar tepki gelmesinin sebebi budur.

    Ayrıca sondaki Kylo Ren-Finn/Kylo Ren-Rey kapışmalarını da mantıklı
    bulmuyorum, lightsaber dediğin şey öyle herkesin kullanabileceği, hele ki bunun
    eğitimini almamış kişilerin çok güçlü bir SİTH LORDUNA karşı kullanabileceği
    birşey değil. Kylo Ren’in o sahnelerde neden force kullanarak ikisini de un
    ufak etmediğini de anlamak mümkün değil, ergen dediğin adam gücünü ezmek için
    kullanır yani o sahnede.

    Dediğim gibi, filmin daha sonraki filmler ile
    doldurulabilecek boşlukları bulunsun; Star Wars film serisinin olayı budur
    zateni fakat bunları mantıklı biçimde yapın, seyirciye düzgün aktarın şunu ki,
    biz de sıkılmayalım.

    • Alp Bilgin

      Madde madde saydıklarının nerdeyse tamamı geçerli sorular. Cevaplansa iyi olacak sorular. İşbu soruları sormakta haklısın.Lakin her Star Wars filmi böyle. Milletin bunu unutup da sadece bu filme serideki en kötü filmmiş gibi saldırmasını kabul etmiyorum.

      Bunun yanında Kylonun karakterizasyonunun ucu açık, belli bir varış noktası olmadığı için nereye gideceğine Abrams karar verir. Aklına yatan sever, aklına yatmayan sevmez, ama nesnel bir sorun varmış gibi davranamayız. Kylo nun karakteri tamamen Abrams’ın kararıdır.

    • Cihan Türe

      Bu bakış acısına sahip olunursa her film için sayfalar dolusu tutarsızlık yakalanır. Ben buna pek sıcak değilim. Hele ki “neden force kullanmadı un ufak etmedi ” gibi sorular çok amaçsız. Maç izlerken kahvedeki adam “neden topun dibine girmedi öyle mi vurulur” der, işin içinden gelen adam her istediğinde topa öyle vurulmadığını kazın ayağının öyle olmadığını bilir. Yersiz ve gereksiz uzun eleştiri olmuş.

  • Abidin Baran Sahin

    Cevap hakkımı kullandığım için rahatlıkla

    Film eleştirisi değil Bir trolün sosyolojiyle masturbasyonu.olmuş.diyebilirim.

    Önce film kısmı.

    Ana, baba ilgilenmedi çocuk yalnızdı böyle oldu gibi küçük emrah hikayesi yazmadan önce,film i düzgünce izlesen …Olayların kronolojik sırasına göre Han’ nın kaçakçılığa Lea nın direnişe dönmesi Kylo Ren in tüm öğrencileri katledip ,İmparatorluğa katılmasından sonra gerçekleşir.Bizzat karakterin ağzından duyduğumuz geçmişi yeniden yazmak…

    Kölelikten, Monarşiye ,farklı yönetim , ekonomi ve ırkların olduğu.Bu yapıların cumhuriyet ve imparatorluk süreçlerinde aynen devam ettiği, gerçeği ortadayken.Sanki tüm gezegenler,aynı ekonomi ve sosyal yapıya sahipmiş bunun yarattığı sosyo ekonomik sıkıntıları kullanıp iktidarı elegeçirmiş gibi MALlara masallarmıdır olay. Hayır Prequel trilogy nin tek iyi tarafı olan, problem reaction solution(problem, tepki ,çözüm) taktiğiyle sith lordunun iktidarı elegeçirmesidir.Cumhuriyeti savaşa sokup ordu kurulmasını sağlamış ve iktidarı ordu yardımıyla elegeçirmiştir.sırf askeri güçle tek adam iktidarında lider ölünce sistem biter. Franko faşizm i buna örnektir.

    İlk üçleme vietnam savaşına ve amerikan askeri endüstriyel yapısına olan tepki.Aynı zamanda çığır açan özel efektlerdi.Prequel demokrasinin nasıl diktatörlüğe dönşebileceğini gösterdiği için ortalamanın üzerindeydi.

    The Force Awakens disneyin 30 yıldır beklenen devamın kredisini yemek ,oyuncak ve para kazandıran herşeyi satıp ,Sıfırdan yeniden başlatmak için yaptığı senaryosunda karadelikler le bir mary sue hikayesi olan film olarak..,Rezalet olması kaçınılmazdı.

    Evet star wars ı her açıdan sıfırladıkları için.Önceki üçlemeye sarıldılar.Han solo ,Boba fett rouge one niye yapılıyor sanıyorsunuz.8.film in tamamına yakının uzayda geçicek olmasının nedenide budur.Serini yaratıcısı Lucas beğenmedi,30 yıllık hayranlar nefret etti. Çoğu içinde bitti diğer filmleri heyecanla bekliyen yok.Ama bir kısım zat bu durmu hayranların kıt zekasına bağlıyor.İşte trollük kısmı burda başlıyor.Fazla söze gerek yok lost dan beri bu durum var Büyük beklentiyle takip edilip sonunda sonunda sıçan ,Tüm tv kitap sinema serisine,sosyoloji ve psikoloji terimleriyle doldurulmuş (x y kuşağından odip kompleksine kadar .) özünde kendi dışında herkesi ahmak narsist ego tatmini olan yazılar .

    • Alp Bilgin

      Evde biyerde blurayi var ama tam nerde emin değilim, bulup bir tur daha izleyeyim sonra dönerim.